E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » ReisRubriek   » Vliegstekken Zuid Frankrijk bezocht........

Auteur: Onderwerp: Vliegstekken Zuid Frankrijk bezocht........
Peter van den Ham
Lid
Reg. nr. 419

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Peter van den Ham   E-mail Peter van den Ham   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
In de afgelopen meivakantie heb ik een aantal Startplekken in Zuid-Frankrijk bezocht.
Voor de geïnteresseerden hier een verslag.

[Big Grin]
Eerst een weekje gevlogen bij St. Vincent les Forts ( de thuisbasis van Inferno – Volantis ) aan het lac de Serrepocon. Vlak bij Gap.
Eigenlijk altijd schitterend weer. [Cool] Zo ook nu weer. In een groot deel van Frankrijk niet vliegbaar weer of harde mistral maar bij Volants was het vliegbaar.
Smorgens tot 10 – 11 uur een glijvlucht naar het strand van het stuwmeer. Na 11uur stakt plotseling de wind op en werd binnen korte tijd zeer krachtig. Na 16 uur kon je in de regel weer vliegen tot zons ondergang. Het opsteken van de harde wind komt door de snelle opwarming, na een koude nacht, van de achterliggend bergen. De thermiek en de meteowind werken dan samen wat een krachtige West-Oost stroming veroorzaakt. Soms kan je de hele dag door vliegen. Ons is dat twee keer overkomen. Krachtige thermiek met westelijke wind wat over het meer word aangevoerd. Omdat je de golfjes op het meer in de gaten kan houden heb je een goede indicatie van de windkracht.
Savonds heerlijk soaren voor het Fort. Beginners kunnen hier alleen smorgens en savonds uit de voeten. De startplek is rotsig en stoffig. Goed achterwaarts kunnen starten is hier echt noodzaak als het waait. Het kan er erg druk zijn op de start en in de lucht. Goed opletten want de regels worden niet nageleefd. Ieder vliegt erg dicht bij en door elkaar. Toplanden is mogelijk maar niet zonder gevaar. Buitenlanden is op veel plekken mogelijk. Landen op het strand bij de camping aan het meer is goed mogelijk alleen in het kampeer seizoen niet meer toegestaan. Alternatief is camping Loupibou.
Volantis is het hotel-restaurant naast de start waar Ien en Kees je altijd gastvrij onthalen en je van de laatste meteoberichten kunnen voorzien. Pas met N wind op voor rotors direct bij de start. Beter is om dan eerst een stukje naar het W te vliegen voor je naar het N draait………………Ook bij Z wind oppassen voor de lee van de Dormillouse.
[Big Grin]
Wij hebben ook de startplek bij Chorges bezocht aan de Noord kant van het Lac d. S. Deze bevind zich boven het dorp aan de Noord kant. Je volgt de prima weg D69 naar Les Andrieux en Nauze Raze……. Waar de asfaltweg stopt kan je parkeren. Je loopt nu in OZO richting over weiden en na het bos aan je rechterhand komen twee mooie grazige startplekken van twee schermen breed. Een ZO ander Z georiënteerd. Wel wat boompjes aan de rand.
Rij je door via de gravel/keien weg kom je bij een hoger gelegen WZW start. Deze weg is te doen voor normale auto’s maar wel hobbelig gravel. Lopen kan ook. Deze start is ook gras, een scherm breed en bomen aan de kanten. Pas op voor rotors als de wind westelijk is. Als je hier start moet de wind recht op het veldje staan en niet te hard zijn anders kom je niet over een colletje richting Chorges.
Het landingsveld is aan de Oostkant van het dorp naast de weg aan de west kant van het asfalt voetbalveld. Er zijn diverse buitenlanding mogelijkheden. Dat is ook wel nodig omdat de wind hier na 12 uur snel toeneemt. De boven en achterliggende bergen en rotsen beginnen dan zo op te warmen dat je niet meer op het landingsveld komt. De meeste van ons moesten buiten landen………

Digne les Bains. ( niet gevlogen, te harde westelijke wind [Frown] )
Volg vanuit Digne een smalle asfalt weg naar Courbons. Halverwege is er een verbreding. Dit is een keerplek om rechts af te slaan een steile smalle weg. Het begin is nieuw asfalt maar spoedig gaat het over in een slecht onderhouden soms zeer steile weg. Boven bij de zendmast is goed te parkeren. Mooie zeer grote startplekken. Gemaaide brem, dus denk om de lijntjes…….. Je kunt zowel naar WZW als O starten. Naar het westen oppassen voor een mogelijke rotor van voorliggende bergrug. Beter als de wind uit ZW komt. Je kunt dan soaren in de kom van de berg voor de start. De start naar het Oosten is steiler maar helemaal open. Landen kan aan de westkant buiten Digne op het voetbalveld of aan de rechter oever van de rivier. Je vliegt over Digne dus mij leek het met harde tegenwind niet zo geschikt. Zeker niet voor beginners. Er is een klein landingsveld halverwege de berg langs de weg. Pas op voor vortex langs de berg.
De landing aan de oostkant is zomogelijk nog gecompliceerder. In het smal toelopende dal. Weinig of geen uitwijk mogelijkheden. Met goed weer kan je hier wel en beter weg vliegen naar het Oosten en daar buitenlanden. Er staat een infobord bij de start.
Een nachtje wild kamperen in het bos onder de start is goed te doen………….
Zuidelijk van Digne liggen ook nog een paar startplekken welke ik niet bezocht heb. De landingsplekken leken mij daar beter en ruimer voor handen.

St Andre les Alpes ( een vlucht kunnen maken [Smile] )
De vliegschool is naast de officiële landing aan het meer. Camping is er naast. De weg omhoog naar de start is goed maar heel smal en in het dorp niet aangegeven. Vragen bij de school of een keer mee rijden met de schoolbus. Boven voldoende parkeerplek. Een W een ZW en een O en ZO start. De W starts zijn redelijk steil en de O starts vlakker. Alleen erg stenig, kalk schilvers. Van de O start kan je direct naar de landing bij het meer vliegen. Van de W start moet je eerst over een col vliegen om de berg heen. Als dat niet lukt of als het te turbulent is kan je beter landen op het veldje bij de camping direct onder de ZW start voor de col. Om de berg vliegen kan ook turbulent zijn. Toen ik m’n vlucht maakte was de wind W. Dat gaf turbulentie door o.a. voorliggende bergen en veel zink.
Het officiële landingsveld is heel groot dus kan geen probleem op leveren. De wind kan wel elk moment uit een andere hoek komen…….. Het schijnt in de zomer in de middag te thermisch te zijn om te vliegen.

Moestiers St Marie ( niet gevlogen door onweer en harde oosten wind [Frown] )
Na een prachtige rit boven de Crand canyon du Verdon daal je af naar Moestiers. Daar een afslag van deD952 genomen naar Venascle. Er staat een groot bord met Vol libre dus dat kan niet missen. Je komt nu in een bijzonder landschap. Verlaten en desolaat. Na ca. 10 km. kom je langs bij een boeren camping. Heel bijzonder, een aanrader. Een kleine km. verder is een officiële oefenberg en grote landingsplek van de school. In het seizoen rijdt er een busje naar de startplekken hogerop. Een telefoonnummer en info staat op een bord. Rij je de weg verder dan kan je na een 500 meter links af een gravelweg op. Er staat een bord verboden toegang maar dit is de weg naar de veel hoger gelegen startplekken. Het is mij niet duidelijk waarom het verboden is………..
Mocht je niet kamperen, een km. verder is een Gite met eigen landingsplek.
Zoals ik het in schat moet je hier ongekend mooi kunnen vliegen. Er loopt een lange hoge West-Oost bergrug en het landschap is in de zomer dor en droog. Een vlucht riching de Verdon is binnen handbereik. Het landschap gaat van bergen plotseling over in vlak land met het Lac de St Croix nog dieper gelegen. Alleen al voor het uitzicht de moeite waard. Er zijn in de directe omgeving nog diverse locale startplekken. Zo kan je er ook soaren boven Moestiers zelf………. De starts zijn stenig en er groeit brem en stekelstruikjes…………

Ganges ( niet gevlogen, slecht weer, regen [Frown] )
Montagne de la Seranne. Ik heb de vliegschool bezocht. In het seizoen rijd er een busje naar de starts. Men spreekt gebrekkig Nederlands. De weg naar de startplekken is eerst geasfalteerd en daarna een gravelweg die de eerste 500m. slecht is en daarna goed te rijden. Landingsplekken zijn groot. Campings waren nu nog niet allemaal open. Vlakbij de school is een municipal en een boeren camping. Meer info vind je in het boek, Die schonsten Fuggebiete rund um das Mittelmeer van Oliver Guenay
Alleen al om de omgeving zal ik deze plek nog eens bij beter weer bezoeken………

Mochten andere piloten aanvullend info of een andere mening hebben lees ik dat graag.
Foto’s kan ik op aanvraag mailen.

Peter v.d. Ham
[Wink]

IP: Gelogd

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website