E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » ReisRubriek   » Valle de Abdalajis

Auteur: Onderwerp: Valle de Abdalajis
Reinier van den Eijnden
Wild birds fly...
Reg. nr. 475

Icon 2 Geplaatst op      Gegevens van Reinier van den Eijnden     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Piloten,

Heeft iemand van jullie weleens gevlogen in Valle de Abdalajis, Zuid Spanje, Andalusie. Noord van Malaga?

Ben benieuwd naar julli ervaringen. Ik vertrek volgende week.

Groet,

WildBird

IP: Gelogd
Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hoi Reinier,

Ik heb daar vorig jaar met een groepje gevlogen.
Er valt redelijk veel te vertellen over dat gebied. Valle de abdalajis is een gebied wat in de aanvlieg route ligt van vliegtuigen die in malaga landen. Het is absoluut een mooi vlieggebied maar je moet wel alert zijn op deze vliegtuigen. Ze mogen niet in de buurt vliegen maar ze schijnen het wel te doen.
Valle de abadalagis heeft een aantal startplekken. Er wordt bij veel wind aan de noorzijde gevlogen. Heel belangrijk is dat je daar niet gaat vliegen wanneer de wind op de start meer dan 10 km/uur is. Is dat wel het geval, dan wordt je weggeblazen boven de kam, de wind wordt daarboven enorm versnelt. Dit weten alle lokalen piloten. Als de wind aan de zuidzijde keihard is dat lijkt op de noord start rustig. Aan de zuidzijde is een startplek die vrij moeilijk is. je moet namelijk om de kam heen vliegen waar lage electriciteitskabels lopen. Het gebeurt regelmatig dat je dat niet haalt en dan moet je hem ergens op de weg zetten. Haal je het wel dat kan je langs de stijle kam omhoog soaren naar de top en kan je weg vliegen van de berg.
Wij zaten zelf in El chorro en hebben het hele gebied verkent. Zo kan je goed naar argodonales (wat het bekendste vlieggebied in spanje is) en kan je heel leuk soaren in Teba.
Het is een mooi vlieggebied maar je moet goed opletten wat je doet daar.

groet,
Marco

Antoin Buissink
Ik droom er nog steeds van...
Reg. nr. 501

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Antoin Buissink   E-mail Antoin Buissink   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Reinier,

Valle de Abdalajis is voor mij in twee Spanje reizen met Hollandair het toetje geweest. We zaten dan het eerste deel van de week in la Herradure en sloten de donderdag/vrijdag af in Abdalajis. Of het voor een hele week de moeite is betwijfel ik. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de vele startmogelijkheden rond Otivar voor een afwisseldende week en even heen en weer rijden is te ver.

Zoals ik het me herinner zijn er twee zuidstarts. Een hoge en een lage. De lage is te bereiken met de auto, de hoge is alleen lopende te bereiken. Omstandigheden moeten voor de lage start wel goed zijn omdat je anders het landingsveld niet haalt. Ik heb daar een avondvlucht gemaakt die in het donker eindigde (dat is het daar zomaar) met een buitenlanding tussen de huizen in de akkers.
De hoge start is altijd succesvol maar kost heel wat zweetdruppeltjes (45 minuten stijl omhoog). Van die start heb ik mijn langste vlucht gemaakt dik 4 uur. Geweldig mooi is het om daar te vliegen, zeker als de vale gieren zich er mee gaan bemoeien. Ze vliegen soms met je mee in de bel en dat is toch wel erg bijzonder.

De noordstart is een schitterend alternatief voor als de wind te hard uit het zuiden blaast. De onherbergzame rotsen lopen hier uit in glooiende groene weilanden met meertjes wat vervreemdend mooi is. Let wel op je hoogte want je vliegt aan de leizijde.

Als het niet vliegbaar is kan je dwars door 'de berg' een wandeling maken. Een steeds stijler en dieper wordende kloof leidt je van de ene naar de andere kant. Erg indrukwekkend.

We sliepen in het dorp Abdalajis zelf bij de lokale vliegschool. Met zijn alle in een groot Bunkbed zonder verwarming maar de mensen waren erg aardig.
Er is volgens mij een hotel in het dorp. Eten kan je er erg goed. De tapasbar in het dorp is onovertroffen. De vis was er verser dan in de meeste restaurants aan de kust.

Gaan zou ik zeggen.

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website