E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » ReisRubriek   » Babadag te ölüdeniz (Pagina 1)

Aantal pagina's: 1  2 

Auteur: Onderwerp: Babadag te ölüdeniz
Pepijn van Aubel
Lid
Reg. nr. 224

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Pepijn van Aubel   E-mail Pepijn van Aubel   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Een belangrijke mededeling voor allen die van plan zijn om in ölüdeniz te gaan vliegen:

Trübe Stimmung in Ölüdeniz. Ein Konsortium hat den Babadag für ein Jahr für 1 Mio Euro gemietet und möchte dieses Geld wieder reinholen. Deshalb hat sich die Auffahrt auf über 20 Euro verteuert. Jetzt wird hauptsächlich der auf 900 m gelegene Startplatz angefahren. Dieser Startplatz ist jedoch sehr flach und unfallträchtig. Zudem wurden überall im Landebereich Bäume gepflanzt, die das Anfliegen gegen den Wind erschweren und eine Landung auf hartem Plaster zwingend notwendig machen (hohe Strafen bei Landung im "green").
Einheimische Piloten und Unternehmen raten von Reisen nach Ölüdeniz ab, solange die Situation nicht geklärt ist. Mit diesem Boykott soll zumindest für ein Jahr Duck auf die Verantwortlichen ausgeübt werden.

Bron: www.dhv.de

groetjes, Pepijn

IP: Gelogd
Robert Beukers
Lid
Reg. nr. 18

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Beukers         Wijzig/wis bericht 
Gisteren teruggekeerd van een zeer geslaagde reis naar Ölüdeniz. Waar deze Duitser zijn info vandaan haalt weet ik niet, maar het is weer typisch zo’n klok en klepel verhaal.
Ook vorig jaar was de toegang tot de Babadag verpacht, toen was de prijs 12,5 mln lira, nu is het 15 mln lira geworden (na protest van belanghebbenden, want de eerste dagen was het 20 mln). Uiteraard is dit exclusief de kosten voor de rit naar boven.
Inderdaad is ook op 900 m (vlak boven de oude 800 m start) een nieuwe startplek gemaakt. Daar wordt nu veel meer gebruik van gemaakt dan voorheen van de 800 m start. Voor deze 2 startplekken hoeft geen tol te worden betaald, vandaar dat het wat drukker is geworden.
Afgelopen week hebben ze met veel mankracht en bulldozers de 900 m start mooi egaal gemaakt en voorzien van startmatten. Ik weet niet wat er gevaarlijk is aan die plek, maar wellicht heeft de beste man gewoon geen fatsoenlijke starttechniek. De nieuwe 900 m start is zeker niet gevaarlijker of moeilijker dan de andere startplekken. Öludeniz is überhaupt geen locatie waar je zonder ervaring moet gaan vliegen (al denken sommigen daar anders over), wat dat betreft is er niets gewijzigd.

Dat verhaal over de landing slaat helemaal nergens op. Je moest daar altijd al op het strand landen en niet op de boulevard, ondanks dat velen nog steeds graag met een gebrekkige landingstechniek toeristen van de boulevard willen kegelen.
Ik zou niet weten waar de beste man het over heeft als hij schrijft “Zudem wurden überall im Landebereich Bäume gepflanzt”. Ik heb op het strand niets anders gezien dan de voorgaande jaren, dat een goede afbouw of een mooie lange final in de weg staat. Ik zou bovendien niet weten waar ze op het strand bomen zouden moeten planten.
Landen op de boulevard is wel lastiger geworden door allerlei nieuwe obstakel(tjes). Waarschijnlijk is hij één van die “pro’s” die over het dorp z’n final maakt (verboden, alleen voorbehouden aan locale tandempiloten) en hem dan vervolgens in de grasplantsoentjes naast de boulevard wil neerzetten (of zoals zo vaak met gastpiloten, doorschiet over de boulevard). Dit was altijd al verboden, maar nu hebben ze nieuw gras ingezaaid en de beplanting verfraait en willen ze dus niet meer hebben dat daar iemand in loopt (of z’n scherm neerkwakt). Niets nieuws dus, alleen is de beste man (tot zijn ongenoegen waarschijnlijk) er dit keer kennelijk voor het eerst op gewezen dat dit niet de bedoeling is.

Sean van Koutrik
Vermist: bolle, warme, gele schijf die luister naar de naam ZON.
Reg. nr. 939

Waardering
Icon 10 Geplaatst op      Gegevens van Sean van Koutrik     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Mmmmm, 15 miljoen turkse lira ..... ja tjemig, da's wel heel veel ..... wel bij elkaar geteld 8,62 euri!
[Big Grin]

http://www.tapu.nl/kk_1800000.html

Ger Hommes
De vliegende Joker (maar nu aan een Mescal)
Reg. nr. 302

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Ger Hommes   Homepage van de auteur   E-mail Ger Hommes   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Wat praten jullie nou over 800 en 900 meter start [Confused] de startplekken waren toch op 1700 en 1900 meter of ben ik nou gek geworden [Confused]
Of bedoelen jullie die klifstart aan de andere kant meer in de richting van butterflyvaly ?

8,62 euro is dus exclusief de rit begrijp ik.
Wat betaal je daar tegenwoordig voor ?

En heeft iemand al iets gezien van die kabelbaan naar boven die er zou komen of is dat ook zo'n broodje aap verhaal.

Bart Van Brempt
the yellow kanari
Reg. nr. 993

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Bart Van Brempt   Homepage van de auteur   E-mail Bart Van Brempt   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
nog nooit geweest maar:

There are two main take-offs, one at 1900 meters, and the other at 1700 meters. These are reached by a 4-wheel 27 km drive up through the cedar forests. When the road is closed by snow during winter months, a take off over the sea at 800 meters is used.

Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ger, halverwege de top ligt ook een startplek, die werd in het voorjaar vaker gebruikt omdat de 1700 en 1900 niet met jeeps bereikbaar waren vanwege de sneeuw op de weg. Dit is een kleine startplek richting noord en is niet goed herkenbaar als je hem niet kent. dit is overigens een andere startplek dan de "klifstart" bij butterfly valley
Maar volgens mij bedoelen ze deze niet zit ik me nu te bedenken.

Marco

Arjan Lensink
One life... live it
Reg. nr. 563

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Arjan Lensink     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hi Marco,

Heb je een beetje mooi weer gehad dus ?! Laten we dan hopen dat het zo blijft, ik vertrek zaterdag voor een tweeweekse 'Babadag' [Big Grin]

Ook ik was wel benieuwd hoe dat nou zit met dat kabelbaan-verhaal. Hij is er duidelijk nog niet, maar heb je er iets over gehoord of wellicht iets van gezien ?

Greetz

Robert Beukers
Lid
Reg. nr. 18

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Beukers         Wijzig/wis bericht 
Ik neem aan dat je mij bedoelt.

Van een kabelbaan is geen sprake, hooguit wishfull thinking en dat zal voorlopig ook wel zo blijven (hoop ik). Vanzelfsprekend is er veel weerstand tegen zo'n horizon vervuilend project in een natuurgebied. Bovendien twijfel ik persoonlijk aan de economische haalbaarheid.

Voor een vlucht vanaf de 1700, 1750, 1900 en de lage winterstartplek halverwege de top (een rit door het bos inclusief tol dus) moet je in totaal zo'n 17 tot 20 euro rekenen.

De 900 m start is eigenlijk nieuw. Je kon er altijd al vanaf vliegen, maar vorige week is hij uit protest tegen de tol echt goed toegankelijk gemaakt. Hij ligt dus (en dat schreef ik al) boven de 800 m (klif)start richting de vallei van het Robinson Bay resort. De rit daar naar toe gaat niet via het bos (en dus geen tol), maar langs de antennes.

Een klifstart bij Butterfly Valley bestaat niet, al kan je wel vanaf de weg Butterfly Valley in sta(o)rten. Dat is dan zeker een klifstart, maar niet echt de bedoeling.

Arjan Lensink
One life... live it
Reg. nr. 563

Icon 11 Geplaatst op      Gegevens van Arjan Lensink     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Ik neem aan dat je mij bedoelt.
...ja, klopt... zat met m'n gedachten al in de lucht en dus kennelijk niet op te letten [Roll Eyes]

[Wink]

Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
De klifstart bij butterfly valley is gewoon de 800 meter start, deze wordt door vele zo genoemd omdat de start meteen een meter of 600 loodrecht naar beneden gaat. Het ligt echter boven het robinson resort en niet bij butterfly valley.
Gijsbert & Anniek
Lid
Reg. nr. 1309

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Gijsbert & Anniek     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Tsja, en zo is het weer voorjaar en zo is Ölüdeniz weer volop in het nieuws. Ook wij zijn zojuist teruggekeerd uit dit fraaie oord, dat we nu alweer voor de vijfde keer in tweeëneenhalf jaar hebben bezocht. En ook wij hebben kennis genomen van het gedoe met de boswachter en uiteraard de verschillende startplekken beproefd. Wat betreft de boswachter is het verhaal vrij eenvoudig. Het is inmiddels een jaarlijkse traditie dat er aan het begin van het seizoen een bedrag wordt gevraagd waar vooral de tandembedrijfjes van op tilt slaan. Heel Ölüdeniz in rep en roer, boycots, wilde verhalen, veel rumoer. En als dan het stof eenmaal is neergedaald rolt er een prijs uit die - inderdaad - weer wat hoger ligt dan in het jaar ervoor, maar waarvoor iedereen de rest van het jaar vrolijk de berg op tuft. Gelukkig voor ons is de Turkse lira ook weer wat in waarde gedaald, dus al met al valt het allemaal nog wel mee ....
En dan de startplekken. In de laatste maanden van het afgelopen jaar is er volop gebouwd aan de zeezijde van de Babadag, aangezien dat nog net even zonder ingewikkelde vergunningen mocht. Er zijn dus heel wat mooie onderkomens verrezen, waarvan een van de fraaiste staat op ... de 800 m-startplek. Die laatste bestaat dus niet meer! Gelukkig heeft Murat, de eigenaar van Sky Sports, zo’n honderd meter hoger een stukje grond, en daar is nu de 900 m-startplek te vinden. Nadeel van deze plek is alleen dat de helling niet al te steil is, waardoor met name de tandempiloten soms moeite hebben om los te komen. Vandaar dat er momenteel hard aan wordt gewerkt om de startplek nog wat verder te verbeteren.
Tot zover de nieuwtjes, want voor het overige is alles nog bij het oude. Wij hebben genoten van twee mooie weken met elke dag volop zon en vliegbaar weer. Met onze (beginnende én gevorderde) cursisten hebben we de eerste week 18 en de tweede week 17 vluchten gemaakt van zowel de 900-, de 1.700-, de 1.800- als de 1.900 m-startplek. ’t Was wederom een fantastische tijd. We kijken alweer uit naar volgende keer!

Antoin Buissink
Ik droom er nog steeds van...
Reg. nr. 501

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Antoin Buissink   E-mail Antoin Buissink   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
@ Gijsbert en Anniek

quote:
... hebben we de eerste week 18 en de tweede week 17 vluchten gemaakt ...
Wat een bizarre weken moeten dat geweest zijn. Omhoog, omlaag, omhoog, omlaag ... Is het daar echt zo thermiekloos als deze aantallen doen vermoeden? Was het nog een beetje leuk ook?
Claus van den Hoek
(Forumbeheerder)

Zeilen is ook leuk...

Reg. nr. 1

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Claus van den Hoek   E-mail Claus van den Hoek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Met onze (beginnende én gevorderde) cursisten...
Het is maar net vanuit welk perspectief je een stukje schrijft...
Jasper Huiskamp
Lid
Reg. nr. 1186

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jasper Huiskamp   E-mail Jasper Huiskamp   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:

Wat een bizarre weken moeten dat geweest zijn. Omhoog, omlaag, omhoog, omlaag ... Is het daar echt zo thermiekloos als deze aantallen doen vermoeden? Was het nog een beetje leuk ook?

Als parapenter weet je uiteraard dat je afhankelijk bent van de weersomstandigheden...
Vorig jaar was het rond dit tijdstip niet echt geweldig vliegen door de vele bewolking en harde wind.
Maar 2 jaar geleden was het in het voorjaar duurvluchten maken... om 10:30 's ochtends kon je bij de 1700m startplek met de thermiek al bovenblijven, en in de loop van de dag was het doorvliegen naar de (met de jeep nog niet bereikbare) 1900m startplek, en waren de thermiekbellen tot 3000m uit te melken. En dat dan niet één dag, maar 3-4 dagen achter elkaar.

Matthijs Lindeman
Dances with clouds...
Reg. nr. 52

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Matthijs Lindeman   E-mail Matthijs Lindeman   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Dat het verhaal van Robert niet verkeerd wordt begrepen: Je betaald per rit 15 milj voor de boswachter en 15 milj. voor de chauffeur. Als je actief bent en er weinig thermiek is, kan je ongeveer 3 keer per dag omhoog. Totaal dus 90 milj. Lira. Effe meer dan €50,- dus! [Frown]
Neem je een tandem piloot mee, in dat geval betaal je dan dus [Frown] [Frown]
Al met al kostte mij dat vorige week € 400,- en dat alleen voor de ritjes omhoog. Daarnaast hadden we ook nog wat ritjes bij Cloud 9 [Wink]

Wat betreft de nieuwe 900 mtr start. Er lag inderdaad een velletje, maar met het aantal starters moest je dat zien als een stoeptegel op een groot strand. Het vel was ter grootte van één scherm. Ook werd er nog wel tijdens het parawaiting wat stronken uit de grond getrokken. Want er zaten hier en daar vervelend hakende worteltjes in de grond. Ander nadeel van die start is dat hij inderdaad vrij vlak is en er aan het eind een klein heuveltje ligt. Ik ging er met weinig wind weg en moest even aanremmen om over dat bultje te komen. Daar zouden ze nog even een bulldozer op los moeten laten.
Verder nog steeds een top locatie en nu voor de vierde keer dat ik daar was, voor het eerst een half ochtendje regen. Daarna zoals altijd prachtig weer. Paar keer aardig boven de start gezeten. Overlandjes zijn daar alleen helaas lastig. Maar toch...volgend jaar waarschijnlijk weer. [Cool]

Aantal pagina's: 1  2 

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website