E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Verzekeringen   » VNG vrijwilligersverzekering (Pagina 2)

Aantal pagina's: 1  2 

Auteur: Onderwerp: VNG vrijwilligersverzekering
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Robert,

Het draadje ging over VGN verzekering en de mogelijke dekking die deze biedt bij tandemvliegen.

De wetgeving is mijns inziens vrij duidelijk als het gaat om tandemvliegen tegen een vergoeding (namelijk: niet toegestaan) en dit kan (grote) consequenties hebben voor de verzekering, zie de eerdere berichten.

In de "oude" MLA regeling was ook lesgeven tegen een vergoeding verboden. Dit was gek, maar ook niet zo'n probleem: de Luchtvaartpoolverzekering die veel scholen hebben, vermeldt immers expliciet dat zij dekking biedt bij lesgeven.
In de actuele MLA regeling is lesgeven tegen vergoeding wel toegestaan.
Maar de MLA regeling "overruled" niet de regelgeving omtrent het vervoeren van passagiers. Wederom, zie eerder in dit draadje.

Daarom dus het advies: als je een vergoeding vraagt voor tandemvliegen, check bij je verzekeringsmaatschappij of zij wel dekking bieden in dat geval.

Op de site van Action Pilots lees ik dat jullie ook de Luchtvaartpoolverzekering hebben. Misschien hebben jullie een eigen variant en is het dik in orde, maar bij de versies die ik gezien heb zouden jullie onverzekerd zijn: tandemvliegen mag alleen als onderdeel van instructie volgens de KNVvL regels, staat op de polis (plus dat in de voorwaarden onwettig gebruik wordt uitgesloten). Dus als je geen KNVvL erkende opleidingsinstantie bent en daarnaast niet duidelijk kunt maken dat het om een echte paragliding les gaat (wat tricky wordt als je met "cadeaubonnen" en "pluimen" werkt), geef je de maatschappij genoeg handvatten om dekking uit te sluiten.
Ik zou het eens goed navragen...

Groet, Erwin

IP: Gelogd
Robert Beukers
Lid
Reg. nr. 18

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Beukers         Wijzig/wis bericht 
@Erwin
Omdat je een keer een polis hebt gezien van een schoolverzekering van De Nederlandse Luchtvaartpool denk je meteen al hun aansprakelijkheidsverzekeringen en clausules te kennen. Hoe zinvol zou het voor een onafhankelijke club zijn, waar geen les wordt gegeven, om een schoolverzekering af te sluiten? Niet dus.

Je claimt zoveel verstand te hebben van verzekeringen, dan is het nogal beperkt om je zo vast te pinnen op 1 type polis die je toevallig gezien hebt. Vrijwel elke verzekeraar heeft zo nodig voor alle polissen maatwerk. Of het nu aansprakelijkheid, auto, inboedel, kostbaarheden, etc. betreft. Dat zou je toch moeten weten.

Je kunt dus ook voor onze tak van sport gewoon een polis laten opstellen die op maat van je activiteiten is samengesteld. In de luchtvaart zeer gebruikelijk. Goedkoop? Nee. Wel effectief.

Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ah... daar hebben we de bekende "Robert-schopt-op-de-man" weer...
En doorgaans komt die om de hoek kijken als de inhoudelijke argumenten op zijn.
Hoe voorspelbaar, al blijft het jammer.

Hoe dan ook, ik schreef "Misschien hebben jullie een eigen variant en is het dik in orde,...".

En wie na het lezen van dit draadje denkt, verhip, hoe zit het eigenlijk bij ons, is het advies: check het even.

Da's alles.

Groet, Erwin

Robert Beukers
Lid
Reg. nr. 18

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Beukers         Wijzig/wis bericht 
Ken je klassiekers.
Als iemand het in dit soort publieke discussies juist niet op de man speelt, maar altijd inhoudelijk met argumenten een standpunt onderbouwt ben ik het wel. Met als uitzondering uiteraard die gevallen waarbij schrijvers er mee beginnen het persoonlijk te maken, precies zoals jij doet met onnodig namen noemen die inhoudelijk niets toevoegen aan de discussie in combinatie met je "advies". Als je mij of anderen op persoonlijk niveau wil adviseren, dan doe je dat maar via een persoonlijk communicatiemiddel. Niet via een publiek medium. Dat doe je alleen voor effectbejag.

Het probleem is dat jij op een publiek medium over een individueel geval iets suggereert dat gewoon niet correct is. Daar volgt uiteraard een correctie op. Die correctie is iets persoonlijker, omdat je in al je uitingen graag de suggestie wekt veel verstand te hebben van het besproken onderwerp. Naar mijn mening is het op z'n plaats om dat beeld wat te nuanceren, omdat je er vaak net naast zit (klok/klepel). Vandaar.

Zo ook mbt het vermeende verbod op commerciële tandemvluchten. Je verwijst daartoe steeds naar bovenstaande posting(s). Ik geef toe dat IL&T de suggestie wel degelijk wekt, maar dit wordt niet ondersteund door actuele geldende regelgeving en wetten.

Hiermee zijn we weer terug "on topic". "Men" kan wel problemen kan maken over mogelijke regelgeving mbt betaalde passagiersvluchten, maar de aansprakelijkheidskwestie (en daar uit voortvloeiend mogelijk verzekeringskwestie) is wat anders en veel belangrijker. Wat ik daarom ook graag onder de aandacht wil brengen is dat die aansprakelijkheid zich echt niet beperkt tot betaalde vluchten.
Als je een "vriendje" meeneemt met een tandem kan je wel "hopen" dat hij je niet aansprakelijk stelt bij een calamiteit, maar zijn inkomstenverzekeraar, eventuele nabestaanden of andere belanghebbenden bij een ongeval met die passagier, kunnen die "hoop" flink de grond in boren.
Dus het afdekken van en nadenken over aansprakelijkheden beperkt zich echt niet alleen tot betaalde passagiersvluchten. Bij onbetaalde tandemvluchten met "vriendjes" loop je als tandempiloot exact dezelfde aansprakelijkheidsrisico's.

Zou het advies dan moeten zijn om maar helemaal geen tandemvluchten te maken? Waarschijnlijk wel indien je alles wil uitsluiten.

Hoe heet wordt deze soep gegeten?
Tot nu toe valt het in de praktijk allemaal wel mee. Ook als je het verloop van afhandelingen van eerdere ongevallen bekijkt (zelfs met aantoonbaar verwijtbaar en/of nalatig gedrag van de verantwoordelijken). Zelfs ook in het incidentele geval dat het voor de rechter is gekomen. Maar is dat een garantie voor de toekomst?
Tegenwoordig is het de trend altijd 100% zeker te willen zijn van onze zaak (dmv richtlijnen, regels, procedures, verzekeringen, keurmerken, etc.) en dat is bijzonder lastig, of beter gezegd het is onmogelijk om garanties te krijgen.

Het is vooral afhankelijk van het individu (in dit geval de tandempiloot). Die zal voor zichzelf goed moeten beoordelen welke persoonlijke (vermogens)risico's hij/zij loopt en wil lopen. En hoe die eventuele risico's moeten en kunnen worden ingedekt. Soms kan daar uit volgen dat je helemaal niet moet willen tandemen, of niet vliegen, of niet autorijden, of niet op straat komen, of niet je bed uit komen.
Of je moet accepteren dat je niet 100% risicoloos door het leven kan gaan en gewoon maar moet genieten van het leven [Big Grin]
Zelf ga ik voor het laatste.

Persoonlijk denk ik dat de kans groter is dat een tandempiloot betrokken raakt bij een verkeersongeval veroorzaakt door het achter het stuur appen en daarbij persoonlijk voor veel geld aansprakelijk wordt gesteld, dan dat er een forse aansprakelijkheidsstelling volgt bij een tandemongeval. Dit is uiteraard niet gebaseerd op feiten, maar op mijn gevoel. Daarom durf ik nog wel te tandemen, ook met "vriendjes".

Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Je zou toch zeggen dat de komkommertijd over is [Big Grin]

Aantal pagina's: 1  2 

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website