E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » TechnoTalk   » oplaadbare batterijen en accu´s bewaren (Pagina 1)

Aantal pagina's: 1  2 

Auteur: Onderwerp: oplaadbare batterijen en accu´s bewaren
Peter van Leer
Lid
Reg. nr. 1074

Icon 5 Geplaatst op      Gegevens van Peter van Leer   E-mail Peter van Leer   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hoe kun je oplaadbare batterijen en accu´s het best bewaren als je ze een tijdje niet gebruikt? Opgeladen of juist niet? Of maakt het niet uit? En zijn er verschillen per soort?
Ik heb Ni-Cd, Ni-Mh en Li-On.
grtz,
peter

IP: Gelogd
Bart De Meester
SkyGliderMan
Reg. nr. 1718

Waardering:
3
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Bart De Meester   E-mail Bart De Meester   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Peter,

Tips voor opladen
Koop een extra setje oplaadbare batterijen, zodat je onderweg nooit zonder reservebatterijen zit.
Nikkel-cadmiumbatterijen moeten helemaal leeg zijn voordat ze opnieuw worden opgeladen, in verband met het 'geheugeneffect' van deze batterijen. Als ze bijvoorbeeld worden opgeladen wanneer ze pas driekwart leeg zijn, zal de batterij ook niet verder opladen dan driekwart van de oorspronkelijke capaciteit. Sommige oplaadapparaten beschikken over de mogelijkheid de batterij eerst volledig leeg te maken, voor met opladen wordt gestart.
Bij nikkel-cadmiumbatterijen moet precies de oplaadtijd worden aangehouden. Deze staat meestal op de batterijen. Bij te kort opladen verliest de nikkel-cadmiumbatterij capaciteit; te lang opladen kan de levensduur verkorten.
Laad nieuwe nikkel-cadmiumbatterijen en batterijen die meer dan een half jaar niet gebruikt zijn 24 uur op.

Er zijn verschillende soorten oplaadbare batterijen. De beste keus is de oplaadbare nikkelmetaalhydridebatterij. Deze is beter voor het milieu (er zit geen cadmium in) en gaat lang mee. Ook is het handig dat deze batterij niet helemaal leeg hoeft te zijn om ze weer op te kunnen laden.

Nikkelmetaalhydridebatterijen en oplaadbare lithium-ionbatterijen kennen geen 'geheugeneffect'. Deze batterijen hoeven dus niet eerst helemaal leeg te zijn voor ze worden geladen. Ze gaan dan ook langer mee, maar worden wel geleidelijk minder krachtig en 'lui', zodat ze op den duur voor sommige toepassingen ongeschikt worden.
Batterijen voor eenmalig gebruik mogen niet worden opgeladen, omdat daarbij een risico van lekken of zelfs ontploffen bestaat.

Batterijen altijd koel en droog bewaren

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Batterijen#Oplaadbare%20batterijen

Claus van den Hoek
(Forumbeheerder)

Zeilen is ook leuk...

Reg. nr. 1

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Claus van den Hoek   E-mail Claus van den Hoek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
http://www.duracell.com/products/faq.asp
http://www.duracell.com/care_disposal/care.asp

Nog meer Googlewijsheid:
http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/batterijen/batterijen.htm

Peter van Leer
Lid
Reg. nr. 1074

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Peter van Leer   E-mail Peter van Leer   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Dank voor de eerste reacties. Maar mijn vraag is veel beperkter dan de (richting van) de antwoorden. Het gaat mij NIET om het dagelijks gebruik, dat is mij genoegzaam bekend. Het gaat mij om langdurige opslag tijdens de winterstop. Zeg maar een periode van minimaal drie maanden [Frown] . Al de genoemde batterijen en accu´s gebruik ik namelijk alléén tijdens het schermvliegen. Een helder antwoord vind ik ook niet in de genoemde links. De accu van mijn motorfiets zette ik aan een druppellader. Is dat bijvoorbeeld nodig bij een of meer van de in de vraag genoemde soorten? En heeft dat eigenlijk wel invloed op kracht en levensduur van de accu of is dat alleen maar prettig opstappen en wegrijden zodra de lente weer begint? Want daar gaat het dus om: de invloed van de wijze van lagndurig bewaren op kracht en levensduur.
Claus van den Hoek
(Forumbeheerder)

Zeilen is ook leuk...

Reg. nr. 1

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Claus van den Hoek   E-mail Claus van den Hoek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
OK, nog eentje dan:

Moet ik ze helemaal leeg gebruiken alvorens ze opnieuw op te laden of juist niet?
Moet ik ze leeg bewaren of juist volgeladen?
Kan ik ze wel of niet in het toestel laten zitten?

Peter van Leer
Lid
Reg. nr. 1074

Icon 14 Geplaatst op      Gegevens van Peter van Leer   E-mail Peter van Leer   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Dankjewel Claus, voor het betere speurwerk. Vooropgezet dat hij zijn huiswerk goed heeft gedaan (niet alleen e-lijn vult zich met groentjes en veteranen [Wink] ), staat de informatie voor vrijwel al de soorten accu´s in je link.

De op die site vermelde belangrijkste conclusies op een rij:
Ni-Cd: Over langdurig opbergen staat niets vermeld, dus als iemand het weet... (Hoewel de Ni-Cd een uitstervend ras is, zie ik nog regelmatig mensen met ´mijn´ Alinco DJ-V5 vliegen die hiervan gebruik maakt). Zie ook laatste Tip!
Ni-Mh: Leeg of opgeladen langdurig bewaren, het maakt niet uit.
Li-On: Langdurig opbergen beter in lege toestand (!).

Algemene tips over langdurig bewaren:
* Een koele, droge en donkere plek is het best.
* Na langdurig bewaren zijn twee oplaadcycli nodig voor optimaal functioneren.
* Bij langdurig bewaarde accu´s kan de lader te snel ´VOL´ aangeven. Neem de accu uit de lader en start een nieuwe laadcyclus.

Ten slotte nog een interessant klinkende tip voor uitgeputte NiCad batterijen die ik voor mijn volgende vliegreisje eens ga uitproberen.
"Uitgeputte Ni-Cad batterijen reviseren:
Een tip die ik tegenkwam om 'onwillige' Ni-Cad batterijen weer nieuw leven in te blazen:
Leg de batterijen goed ingepakt (tegen vocht) een nacht in het vriesvak. Daarna meteen opladen. Als alles meezit dan zijn ze weer lange tijd te gebruiken."

Grtz,
peter

Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Li-On: Langdurig opbergen beter in lege toestand (!).
Volgens Green Batteries moet je Li-ion in geladen toestand bewaren.
Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Volgens mij moet je alle batterijen in volle of halfvolle toestand bewaren. Zover ik weet kunnen alle batterijen kapot gaan indien ze leeg bewaard worden.
Richard Meerkerk
Scott me up beamy
Reg. nr. 1029

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Richard Meerkerk   E-mail Richard Meerkerk   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Je kan ze ook gewoon vol bewaren, worden ze vanzelf halfleeg of leeg. Hoe warmer het is hoe sneller ze leeggaan. Geldt voor alle oplaadbare batterijen.

Alleen alkaline batterijen zijn "houdbaar".

Peter van Leer
Lid
Reg. nr. 1074

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Peter van Leer   E-mail Peter van Leer   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Thanx again.
(Claus, je verdient nog wel de thumb up voor het zoeken, maar voor de kwaliteit raak je hem weer kwijt [Razz] . De Green batteries beoordeel ik toch als iets betrouwbaarder.)

Nieuwe tussenstand

Ni-Cd: Nog steeds geen conclusieve uitslag.
Ni-Mh: Leeg of opgeladen langdurig bewaren, het maakt niet uit.
Li-On: Langdurig opbergen beter in volle toestand.

(Experiment met revitaliseren Ni-Cd batterij middels invriezen is in volle gang [Smile] )

Robert Gielis
Lid
Reg. nr. 1810

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Gielis   E-mail Robert Gielis   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Beste mensen,
Over dit onderwerp zijn er zoveel meningen als mensen die erover praten. Maar als er iemand weet hoe met batterijen om te gaan zijn het wel de modelbouwers die al sinds het bestaan van oplaadbare batterijen aan het testen en experimenteren zijn geweest om de beste resultaten uit hun batterijen en hun vliegtuigen te halen.Ik vlieg al 25 jaar met modellen en heb heel de opkomst en evolutie van dichtbij meegemaakt. De Nicad batterij heeft jarenlang nr 1 gestaan wat betreft het aankunnen van lage en hoge stromen (b.v. voor het aandrijven van motoren )waarbij de beste resultaten verkregen werden als de batterij ontladen werd tot 0,8 Volt/cel en dan opgeladen met een laadstroom tot 3 x de capaciteit. En dan blijkt dat er geen geheugen effect optreed.Wordt er geladen met een kleine laadstroom ( 1/10 C) treed dit fenomeen wel op.
De NImh batterijen zijn gekenmerkt door een grotere capaciteit en pas sinds een jaar of 2 door een evenwaardige hoge ontlaadstroom als een NiCad maar bij lage laadstromen ontwikkelen ze wel een geheugen.
De li-ion en de recentere lipo cellen hebben in anderhalf jaar een enorme evolutie ondergaan die de Nicad en Nimh overtreft en een groot voordeel hier is dat er totaal geen geheugeneffect optreed.
Nadeel van een lipo is dat als de spanning onder de 3 volt/cel zakt de batterij naar de knoppen is terwijl de nicad en de nimh bij volledige ontlading (0 volt) nog te redden zijn.
Ervaring van batterijfreaks uit de modelbouw leert ons dat: Nicad en Nimh te bewaren zijn in ontladen toestand 0,8 volt/cel voor korte periodes ( +/- 3 weken) en 1 Volt/cel voor langere periodes ( +/- 2 maanden) beide type cellen ontladen zichzelf met ongeveer 1% -/dag. Dus laden (met hoge stroom 2xC ) na 2 maanden en terug ontladen( 1xC)en terug stockeren.
Li-ion en lipo geladen wegleggen gedurende lange tijd (1/2 -1 jaar)en ze zijn nog zo vol als eerst.
Let op bij lipo en li-ion dat de temperatuur een grote rol speelt bij de prestaties en dat dit bij nicad en Nimh minder uitgesproken is. Computerladers zoals de infinity 2 van Robbe en andere laders van fabrikanten zoals graupner, multiplex, hitec, contronic, schulze enz. hebben allemaal de nodige functies om te ontladen en te laden met hogere stromen ( met ingebouwde veiligheidsmarges) om de hierboven vermelde
nadelige effecten te vermijden. Indien vragen bij dit onderwerp aarzel niet om mij te contacteren, ik deel graag mijn ervaringen en veiligheidstips over dit item.

Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik vind de conclusie dat Li-ion na 1/2-1 jaar wegleggen nog volledig geladen is, heel erg vreemd in de oren klinken. Als ik mijn batterij van mijn mobiele telefoon vol geladen een paar weken wegleg (ik heb namelijk een reserve batterij), is hij echt niet vol meer, sterker nog ik moet hem gewoon weer opladen om hem weer vol te krijgen. De batterij is niet nieuw meer, de capaciteit is wel aardig vermindert dat moet ik er wel bijzeggen. Heb je hier een verklaring voor dan ?
Sietse van Doorn
wou dat ik een meeuw was...
Reg. nr. 1121

Waardering:
2
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Sietse van Doorn   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
De batterij is niet nieuw meer, de capaciteit is wel aardig vermindert dat moet ik er wel bijzeggen
Lijkt me duidelijk [Wink] .Telefoonaccuutjes worden ook erg veel gebruikt en redelijk mishandeld. Die accu's "slijten" wel gewoon. Als je ze goed behandeld kan je er een tijd mee doen, maar toch gaan ze meestal niet eeuwig mee.

Ik doe ook aan modelbouw en mijn Lipo's idd goed vol blijven. ideaal, kan je na een paar weken je vliegtuigen en heli's zo weer de lucht in raggen [Smile] . Beste om li-ion en lipo langer te bewaren was volgens het laatste onderzoekje volgens mij op ongeveer 80%.
Zo worden ze ook geleverd als je lipo's koopt. De fabrikant moet ze ook meestal wel ff opslaan voor de verkoop lijkt me. Dus dat is meestal ook wel een goede aanwijzing.

Dat NiCD in de vriezer heb ik ook al vaker gedaan. Werkt wel aardig idd. Heb ook wel eens gelezen dat je op die manier Nicd ook kan bewaren (of gewoon in de koelkast ofzo).

Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Als ik mijn batterij van mijn mobiele telefoon vol geladen een paar weken wegleg (ik heb namelijk een reserve batterij), is hij echt niet vol meer
Vergeet niet dat er mobiele telefoons zijn die nooit uitgegeschakeld zijn. Als je ze uitzet zijn ze nog gewoon traceerbaar door het netwerk. Verder hebben de moderne electronische apparaten altijd lek in uitgeschakeld toestand. De batterij wordt langzaam maar zeker leeggetrokken. Met bewaren wordt dus bedoeld dat ze buiten een apparaat bewaard worden.
Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Beste Henry,

Dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen, ik bedoelde uiteraard dat ik die batterij los laat liggen en niet aangesloten op mijn telefoon vandaar de opmerking, ik heb een reserve batterij.

Aantal pagina's: 1  2 

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website