E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Algemeen   » Militaire velden een RMZ in het weekend?

Auteur: Onderwerp: Militaire velden een RMZ in het weekend?
Jan Meerbeek
RASP BLIP

Reg. nr. 162

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jan Meerbeek   Homepage van de auteur   E-mail Jan Meerbeek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik heb de laatste tijd wat berichtjes gemist maar toen ik vanochtend DutchMill belde om toestemming door een deel van de CTR van Deelen heen te vliegen met mijn pentje kreeg ik verrast te horen: "Deelen ( alle militaire CTR's) is buiten operating hours een RMZ u hoeft geen toestemming te vragen , gewoon aan de regels van RMZ voldoen" .
Dit houdt volgens mij in dat ik door deze CTR mag vliegen mits ik een luchtband radio heb (en een papiertje hiervoor) en zodra er opgeroepen wordt ik moet kunnen antwoorden.
Nu is de toren van Deelen in het weekend niet bezet en weet ik de frequentie van de zwevers die daar zijn niet maar die van Terlet wel ( in het weekend 123,380Mhz voor de T strip )daar is nu een NOTAM van!
Graag iemand die er meer verstand van heeft hier op reageren wanneer ik het mis heb!

IP: Gelogd
Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Helpt dit? Het lijkt erop dat je toestemming moet vragen op 132.3500 MHz om de CTR de doorkruisen. Dus niet alleen uitluisteren.

quote:
RMZ (RADIO MANDATORY ZONE)

Sinds 2018 kennen we in Nederland ook RMZ-gebieden. Een RMZ is een Radio Mandatory Zone. Een gebied waarbinnen het meenemen en gebruiken van radioapparatuur verplicht is. Binnen deze gebieden geldt een uitluister- en oproepverplichting voor de vlieger.

SERA zegt het volgende over een RMZ en TMZ.

SERA.6005 EISEN INZAKE COMMUNICATIE EN SSR-TRANSPONDERS

a) Radio Mandatory Zone (RMZ)

VFR-vluchten die worden uitgevoerd in luchtruimdelen van klasse E, F of G en IFR-vluchten die worden uitgevoerd in luchtruimdelen van klasse F of G die door de bevoegde autoriteit als Radio Mandatory Zone (RMZ) zijn aangemerkt, zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en brengen zo nodig tweewegcommunicatie tot stand op het gepaste communicatiekanaal, tenzij wordt voldaan aan alternatieve voorschriften die door de verlener van luchtvaartnavigatiediensten voor het desbetreffende luchtruim worden opgelegd.
Alvorens een RMZ binnen te vliegen, brengen piloten op het gepaste communicatiekanaal een eerste oproep tot stand, met vermelding van de aanduiding van het opgeroepen station, de roepnaam, het luchtvaartuigtype, de positie, het vliegniveau, de vluchtvoornemens en andere door de bevoegde autoriteit voorgeschreven informatie.
b) Transponder Mandatory Zone (TMZ)

1) Op alle vluchten die worden uitgevoerd in een door de bevoegde autoriteit als Transponder Mandatory Zone (TMZ) aangemerkt luchtruimgedeelte, geldt een verplichting tot het meenemen en gebruiken van SSR-transponders die functioneren in Mode A en Mode C of in Mode S, tenzij wordt voldaan aan alternatieve voorschriften die door de verlener van luchtvaartnavigatiediensten voor het desbetreffende luchtruimgedeelte worden opgelegd.

c) Als RMZ en/of TMZ aangemerkte luchtruimdelen moeten worden bekendgemaakt in de luchtvaartgidsen (AIP's).

LUCHTRUIMCLASSIFICATIE ALS DE LUCHTHAVEN NIET ACTIEF IS

De CTR's in Nederland worden als de de luchthaven niet actief is bijna allemaal een RMZ. Het luchtruim is daar dan gelijk aan dat van ernaast (bijna overal klasse E) en je mag erin na toestemming van de Toren of van Dutch Mil. Zie: AIC-A 03/2018.

Bron: http://www.zweefvliegopleiding.nl/index.php/1-7-regelgeving-en-luchtruimtestructuur
Jaap Crezee
Lid
Reg. nr. 1749

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jaap Crezee   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/luchtvaart/documenten/formulieren/2017/april/4/aanvraagformulier-vergunning-frequentiegebruik-luchtvaart

"Wij" staan er zelfs in genoemd...

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website