E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Meteo   » Wolkenlagen en inversie

Auteur: Onderwerp: Wolkenlagen en inversie
Fred Jan Kraan
Lid
Reg. nr. 2532

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Fred Jan Kraan   E-mail Fred Jan Kraan   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Iets waar ik me wel eens mee bezig hou tijdens het parawaiting is het observeren van wolken. Wat opvalt is dat er vaak twee of meer wolkenlagen zichtbaar zijn, vaak met verschillende typen wolken (zo hou ik ze ook uit elkaar). De paraglidingmeteorologie theorie gaat niet zover dat hierover iets gezegd wordt.
Mijn idee is dat er in dit geval altijd een inversie tussen moet zitten en dat er dus meerdere dauwpunten zijn. Is dat echt zo, of zijn er meer aanleidingen voor meerdere wolkenlagen?

IP: Gelogd
Claus van den Hoek
(Forumbeheerder)

Zeilen is ook leuk...

Reg. nr. 1

Icon 14 Geplaatst op      Gegevens van Claus van den Hoek   E-mail Claus van den Hoek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Geen idee. Interessante stelling Fred Jan
Bart Adriaens
Lid
Reg. nr. 821

Waardering:
3
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Bart Adriaens   E-mail Bart Adriaens   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Meteo heeft niet 1 antwoord. Er zijn veel parameters en variabelen die invloed hebben op het uiteindelijke weertype.

Om het kort te houden...

Vaak is er frontale bewolking. Dit op grensvlakken van koufronten en warmtefronten of occlusiegebieden.

Lage bewolking kan zijn oorsprong vinden in convectie. Maw. Altostratus op 3 km en cumulus humulus op 1200 meter zijn veel voorkomende gevallen. 2 lagen bewolking. 2 douwpunten in de sounding.

Voor de info..

Fred Jan Kraan
Lid
Reg. nr. 2532

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Fred Jan Kraan   E-mail Fred Jan Kraan   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Bedankt voor de reactie.

Zeker is meteorologie zeer complex, daarom probeerde ik ook aan de hand van een bepaalde weersituatie (meer wolkenlagen) het verband met andere fenomenen (inversie en dauwpunt) te leggen. In de boeken die ik gelezen heb (en ook nog begrijp) wordt het verband niet zo duidelijk gelegd, ze worden apart behandeld.

Fronten zijn een belangrijke oorzaak van inversies dat is zeker, daarnaast heb je de substitentie-inversie, maar enig reliëf heb je daar wel voor nodig.

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website