E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Meteo   » Meteo praktijk-vraag

Auteur: Onderwerp: Meteo praktijk-vraag
Peter van den Ham
Lid
Reg. nr. 419

Waardering
Icon 5 Geplaatst op      Gegevens van Peter van den Ham   E-mail Peter van den Ham   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Afgelopen week was ik met Ludolf en Sean aan het vliegen in Zuid Frankrijk bij Sint Andre les Alpes.
Op 16 juni zijn we alle drie vrijwel gelijktijdig gestart. Sean vloog spoedig met nog enkele Engelsen naar het Noorden, ik volgde wat later ook die weg.
Ludolf bleef het proberen rond de startberg.

Na ca.45 minuten moest ik een buitenlanding maken.
Vrijwel tegelijkertijd kregen we van elkaar een sms dat we ergens buiten-geland waren.
Sean samen met de Engelsen op 14 km. Ik op 11 km. en Ludolf in de buurt van de huisberg.
Ludolf constateerde ook, dat nadat hij geland was, geen enkele andere parapiloot nog in de lucht was. Terwijl het op de start redelijk druk was geweest.

De omstandigheden.
Gestart rond 12 uur. Redelijk stevige maar goede startwind , vooral thermisch en ondersteund door zwakke meteo-west.
Op ca. 50 km. afstand, richting Sisteron hing de grens van een naderend ( kou )front. Dit front zou naar het NO opschuiven en ons net niet bereiken. Aan het eind van het koufront leek volgens de frontradar een klein warmtefrontje te zitten welke ons de volgende dag mogelijk zou treffen.
Ver in het westen de melkachtige wolken van het front zichtbaar. Daar vooruit blauwe lucht met kleine cumulus wolken.
Op en rond onze startplek mooie cumulus wolken welke naar het oosten toe groter en dikker werden. Boven het dal een groot blauw zonnig gat.
Naar het Oosten op ruim 50 km. richting Italiaanse grens flinke cumulus opbouw met enkele flinke CB wolken die nadat we geland waren hoog uitbouwden met een ijskap er op.
Wind nam, zoals daar gebruikelijk, gedurende de vlucht toe maar er was in het dal steeds goed tegen in te komen. Thermiek ging niet superhoog, niet tot wolkenbasis op te draaien. Wind nam op grote hoogte sterk toe.

Het opmerkelijke aan deze situatie is dat ieder van ons ( en mogelijk ook de andere piloten ) er gelijktijdig uitgezakt zijn.
Ik heb de vraag, waarom, aan de vliegschool van St Andre voorgelegd. Die vonden de omstandigheden die ochtend ook opvallend. De thermiek zat toen ze de cursisten lieten vliegen ( rond 11 uur ) op andere plekken in het dal dan gebruikelijk.
Als mogelijke oorzaak werd het binnenstromen van andere luchtsoort genoemd.

Wij zijn heel benieuwd of de meteo-experts onder ons hier voor nog een mogelijke andere verklaring hebben.

http://www.xcontest.org/holland/vluchten/dagelijkse-score/?filter%5Bdate%5D=2011-06-16&filter%5Bcatg%5D=

IP: Gelogd
Pierre van Bragt
Lid
Reg. nr. 1550

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Pierre van Bragt   E-mail Pierre van Bragt   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Waren die dag de bomen, van de piloot op start uit gezien, aan de rechterkant onder starthoogte, hoger dan 3,86m, iets donkerder groen van kleur?
Kevin Wolters
Lid
Reg. nr. 1318

Waardering:
1
Icon 10 Geplaatst op      Gegevens van Kevin Wolters   Homepage van de auteur   E-mail Kevin Wolters   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Pierre [Smile]

Peter, gedetaileerde beschrijving, maar eerlijk gezegd geen idee. Niet dat ik een meteo expert ben maar ook al is de beschrijving gedetaileerd, het kan aan zoveel dingen liggen... Ben met jou ook benieuwd of er wizz kids tussen zitten:)

Max Morriën
www.parakiting.nl
Reg. nr. 407

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Max Morriën   Homepage van de auteur   E-mail Max Morriën   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hoi Peter hoe hoog waren de duinen daar , hier die dag totaal geen last en je kon makkelijk 8 uur vliegen zonder uit te zakken . [Confused]
Marco Maas
The sultan of Swing
Reg. nr. 495

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marco Maas   Homepage van de auteur   E-mail Marco Maas   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik denk dat weinig mensen hier een zinnig antwoord op kunnen geven, dit soort specifieke omstandigheden zijn altijd erg moeilijk te verklaren, zeker als er meerdere fronten in de buurt zijn. Bij een onweersbui is het ook soms moeilijk te verklaren waarom de ene keer de wind richting de bui is en de andere keer van de bui af is. Ik zou in dit geval ook geen antwoord kunnen geven behalve dat wanneer een koufront nadert, ik altijd enorm op mijn hoede ben.
Mario Vagjon
I know why birds sings!
Reg. nr. 1114

Waardering:
1
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Mario Vagjon   E-mail Mario Vagjon   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hoi Pieter,
Soms , als cbs in de buurt zijn, kan het gebeuren dat thermiek wordt minder of valt helemaal weg, ondanks dat het er goed vliegbaar uitziet. Zoals cu en cbs, het koude front "zuigt" warme lucht in, dus het is niet zo raar, als je tussen die twee zit, dat op bepaalde moment thermiek kan helemaal weg vallen.
@Marco
De wind richting is afhankelijk van waar je bent relatief ten opzichten van de bui. Aan de voorkant van een bui de wind blaast naar de bui toe en anders om als je naast of achter de bui bent.
Om de zelfde reden, bij een koude front wind richting is tegen de richting van het front.

Ger Hommes
De vliegende Joker (maar nu aan een Mescal)
Reg. nr. 302

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Ger Hommes   Homepage van de auteur   E-mail Ger Hommes   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Peter,
quote:
Ver in het westen de melkachtige wolken van het front zichtbaar
Dat wil nog niet zeggen dat de invloed van dat front precies bij die wolkengrens stopt.
quote:
cumulus wolken welke naar het oosten toe groter en dikker werden
Ook hieraan kan je ook zien dat er invloed is tot in de verre omgeving.
Het zal dus wel dat front geweest zijn maar het blijft altijd moeilijk te begrijpen wat er precies gebeurd.

Mario,
quote:
De wind richting is afhankelijk van waar je bent relatief ten opzichten van de bui. Aan de voorkant van een bui de wind blaast naar de bui toe en anders om als je naast of achter de bui bent.

Dit merk je vooral vaak op een startplek.
Hangt de bui voor de start dan neemt de wind op de start vaak af of draait zelfs naar lichte rugwind.
Hangt de bui achter de start dan is vaak een toename van de wind merkbaar omdat de lucht over de start heen naar achter de start gezogen wordt.

Plaats een nieuw onderwerp  Nieuwe enquete  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website