E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » Soarartikel in de Lift

Auteur: Onderwerp: Soarartikel in de Lift
Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
In de lift van januari 2019 staat een lezenswaardig en nuttig artikel over soaren. Een goede beschrijving van de belangrijke aspecten van het soaren aan de nederlandse kust. Een paar opmerkingen wil er toch bij plaatsen:

De schrijver van het artikel stelt dat er bij het soaren aan de kust minder ongevallen plaatsvinden dan bij het berg- en liervliegen. Mijns inziens is deze stelling niet onderbouwd. Er zijn -voor zover ik weet- simpelweg geen betrouwbare cijfers over vliegbewegingen en ongevallen bij het schermvliegen, waaronder het soaren. En zeker niet over de verschillen in ongevalscijfers tussen berg- en lierstarten en soaren. Nog los van welke definitie van een ongeval hier gehanteerd wordt.

Daarnaast stelt de schrijver dat men per definitie soart bij "harde" wind. Hier is geen definitie gegeven van harde wind en mijns inziens is het heel goed mogelijk om bij gemiddelde windsnelheden te soaren (bijvoorbeeld 2 tot 5 m/s). Belangrijk is dat de wind past bij de schermeigenschappen voor wat betreft de vliegsnelheden.

De schrijver schrijft vrijwel niet over de specifieke en veeleisende eigenschappen van hooggeclassificeerde schermen die aan de nederlandse kust heel graag gebruikt worden (bijvoorbeeld de CCC klasse).

Voorts stelt de schrijver dat de wind aan de kust laminair is. Over het algemeen is dat zo, maar bij hoge windsnelheden wordt de wind aan de kust turbulent. Onder andere hogere golven op zee, scheepvaart en terreinomstandigheden zorgen voor deze turbulentie.

De combinatie van een hooggeclassificeerd scherm en pittige windcondities c.q. turbulentie is mijns inziens potentieel gevaarlijk. In dit verband heb ik in het begin van dit jaar onderzoek naar een soarongeval gedaan die ik de kustsoarders niet wil onthouden. Het rapport zou al in de loop van dit jaar worden gepubliceerd, maar dit is -door mogelijk drukke werkzaamheden van de verantwoordelijke organisatie- tot nu toe niet gebeurd.

Rapport

Het rapport is ontdaan van alle niet-relevante verwijzingen naar personen en organisaties.

IP: Gelogd
Bart Adriaens
Lid
Reg. nr. 821

Waardering:
3
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Bart Adriaens   E-mail Bart Adriaens   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Henry,

Even een korte opmerking want ik zie hier wat zaken fout gaan.
Uit het rapport blijkt uit par. 5.6 het volgende door de piloot geconcludeerd om waarmee het ongeval voorkomen had kunnen worden:

2. Houdt ook bij vliegen met trimmers open of met speed voldoende contact met je stuurlijnen.
Actief vliegen is dan nog belangrijker.

Om te voorkomen dat er straks allemaal piloten langs de kust vliegen die ook denken dat ze met speed de remmetjes mogen aantrekken lijkt het me verstandig deze conclusie na te trekken bij vriend Russel. Hij zal je nl haarfijn uitleggen dat aanraken van de remmen in versnelde vlucht klappers tot gevolg heeft omdat de koorde van het profiel in een grotere negatieve kromme buigt. Het scherm wordt daardoor gevoeliger voor klappers op de leading edge.

Er zijn diverse fabrikanten die dit heel duidelijk aangeven. Hierdoor is het fenomeen Rear Riser control ontstaan. Hiermee kun je met de achterste risers het scherm onder controle houden in versnelde vlucht. In hoeverre dat in dit geval zou hebben gewerkt laat ik in het midden.

Over keuringen. Ik hou me nu al bijna 20 jaar bezig met alle technische aspecten van schermen. Ik kom ook gekeurde schermen tegen die nog steeds buiten specs. vallen, maar wel een stempel hebben. Het fenomeen keuring en hoe tot een goed resultaat te komen is een wereld van verschil. Bijvoorbeeld handmatige meting met een meetband of laser meting op een rail.

Vooralsnog is beide toegestaan. (voorzover er iets specifieks geregeld is).

Er zijn aan alle kanten dus nog lessen te leren.

Groeten

Bart

IP: Gelogd

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website