E-Lijn


Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » Veligheidsprobleem met traprelease

   
Auteur: Onderwerp: Veligheidsprobleem met traprelease
Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
De DHV heeft een safety notice gepubliceerd over een traprelease. Of het ook van toepassing is op alle vergelijkbare releases, is mij niet duidelijk.

Safety notice

IP: Gelogd
Jan Meerbeek
RASP BLIP

Reg. nr. 162

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jan Meerbeek   Homepage van de auteur   E-mail Jan Meerbeek   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Deze melding gaat over een zijdelings (carbon) release die in Duitsland wordt gemaakt. en deze heb ik nog niet in NL op de liervelden gezien.
De hendel van het vereenvoudigd ontkoppel mechanisme ( vereenvoudigd t.o.v. de in NL ontwikkelde zijdelingse releases) is 2x bij hetzelfde release afgebroken.
Ik weet iets van deze melding af omdat de piloot waarbij de hendel afbrak ook op het lierveld in Coesfeld komt en ik daar ook vlieg.
De reden ( volgens de fabrikant) is dat het release te zwaar was afgesteld en daarom de hendel was afgebroken. Advies van de fabrikant is om het release minder zwaar af te stellen.
Wat de oorzaak van het afbreken ook zou kunnen zijn is dat de fabrikant schroefdraad heeft gesneden op het zwaarst belaste deel van de hendel waarbij de diameter van de hendel kleiner wordt.
-Deze schroefdraad reduceert de diameter met ruim 1 mm. (dit hebben voorzover ik heb gezien de in NL gebruikte zijdelingse release niet)
-Zoals hiervoor gezegd is de vermindering van de diameter van de hendel misschien in combinatie met de plaats van de ontkoppelhendel aan 1 been van het release de oorzaak van dit afbreken.

-Het omlaag brengen van de zijdelingse release kracht zal ongewild ontkoppelen eerder doen laten plaats vinden.
-1/3 van je totalinflightweight is een goede richtlijn die je beschermt tegen vast slaan van de lijn op de trommel.
-Bij rugwaartse starten je ontkoppelt voordat je van de grond komt,.
-Bij zijdelings uitbreken richting een lockout ontkoppeld.
Advies: check minstens 1 keer per jaar je zijdelingse release kracht. En vraag je bij elke spontane release af of dit terecht was. Bij twijfel stuur je ( bij mij gekochte) release op of beter kom even langs dan laat ik je ( nog een keer) zien hoe het werkt .

IP: Gelogd
Rick van der Sloot
Lid
Reg. nr. 2061

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Rick van der Sloot     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Schroefdraad zorgt natuurlijk ook nog voor kerfwerking, breeksterkte kan wel eens de helft zijn van een volle as.
Maar dan nog steeds een vreemd verhaal, zwaar vermoeden dat bij dit ene exemplaar gewoon iets mis is met het release of het gebruik ervan.

Een dergelijk lage releasekracht (vanaf 8 kg) maakt het release praktisch niet meer bruikbaar voor traplieren. Een beetje lengte lierkabel weegt ook al snel 4 kilo, dan blijft er nog maar weinig over voor weerstand, massatraagheid van de trommel etc. Gevolg bij het minste of geringste een spontane release.

IP: Gelogd


 
Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website



Powered by Infopop Corporation
UBB.classicTM 6.5.0