E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » kleinere/lichtere reserve schermen

Auteur: Onderwerp: kleinere/lichtere reserve schermen
Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 5 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
De reserve schermen worden steeds lichter en daarmee ook de pakketjes van de gevouwen reserve kleiner.
Waar in de praktijk nu tegen aan gelopen wordt is dat deze kleine pakketjes een beetje rondolen in harnassen met te veel ruimte voor die reserve. Hierdoor kan het gebeuren dat de reserve verstrikt raakt, van specifieke gebeurtenissen heb ik niet gehoord, voorbeelden van boven genoemde na vouwen heb ik wel gezien. Er wordt geopperd dat het extra vullen van de ruimte met bijvoorbeeld bubbeltjes plastic een oplossing zou zijn (neem aan als "extra pakketje").
Ik vraag me af of dat wel de oplossing zou moeten zijn?

IP: Gelogd
Jaap Muller
ooit een watje stuk zien vallen?
Reg. nr. 19

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jaap Muller   E-mail Jaap Muller   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
mijn harnas heeft een verstelbaar tussenschot in de containerruimte om dit probleem op te vangen.
Ik stel me voor dat een blok schuimrubber hetzelfde kan betekenen, wel vastmaken of klemzetten.
rond laten slingeren lijkt me gevaarlijk.

Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Heb je een bron bij dat ooit naar voren is gekomen dat dit een probleem is?

En dat opvullen van het vak een bewezen veilige oplossing is voor dit "probleem"?

Mijn praktijkervaring:
De best populaire Swing Connect Reverse heeft een zo'n ruim vak dat er ook een tandemreserve in past (en daar gebruik ik 'm eveneens voor).
En een lichtgewicht reserve zit er inderdaad ruim en losjes in.
Geen enkel probleem, noch enige schijn van dat het een probleem zou kunnen vormen.

Trouwens, ik heb ook wel eens getest wat gebeurt als je de reserve helemaal niet opvouwt, maar er gewoon in propt. Opende ook mooi.

Als de reserve echt rondstuitert in het vak, zou ik 'm gewoon wat minder strak vouwen (ruimer zakje/binnencontainer), of wellicht beter: de materiaalkeuze heroverwegen.

Groet, Erwin

Ronald ten Berge
Lid
Reg. nr. 34

Waardering:
4
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Ronald ten Berge     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Bij de Sicherheitsmitteilungen van een paar maanden geleden zat een voorbeeldje van Supair.
Veel harnassen hebben een voorziening/mogelijkheid om een noodchute beter passend te maken.

Jaap Muller
ooit een watje stuk zien vallen?
Reg. nr. 19

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Jaap Muller   E-mail Jaap Muller   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Erwin, wist je de reserve ver van je af veiliger opent dan vlak naast je. Dus de pakwijze veranderen lijkt niet slim, die pakjes zijn niet voor niets zo strak gepakt, is vast over nagedacht. overigens die test van je was vast in de gymzaal, durf je het ook in de lucht? [Big Grin]
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Hoi Jaap,

quote:
wist je de reserve ver van je af veiliger opent dan vlak naast je.
Dit soort onbelangrijke details leiden mijns inziens af van wat werkelijk belangrijk is voor de veiligheid.
Ik had het al eens eerder geponeerd:

De meeste piloten kunnen voor hun veiligheid beter de gymzaal bezoeken om aan hun conditie te werken dan de reserve te herpakken.

Fitheid van de piloot is een van de belangrijkste factoren in zowel de kans op een ongeluk als de ernst er van.

Noodschermen doen vrijwel altijd wat ze moeten doen. De uitzonderlijke situaties waarbij het misgaat betreffen meestal dat de piloot het ding in blinde paniek in z'n hoofdscherm gooit en een enkele keer de hoge G-krachten bij een spiraal (bron: DHV jaarrapportages) - en ook bij die situaties speelt de fitheid en gesteldheid van de piloot een doorslaggevende rol.

quote:
overigens die test van je was vast in de gymzaal, durf je het ook in de lucht?
Ja hoor.

Om elk misverstand te voorkomen: natuurlijk moet je je noodchute gewoon netjes pakken en periodiek controleren. Kleine moeite.
Maar beperk je daarbij tot gezond verstand en stress niet over details. Ga sporten en doe een SIV - dát maakt je een veiliger piloot.

Groet, Erwin

Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Ga sporten en doe een SIV - dát maakt je een veiliger piloot.
Is inmiddels aangetoond dat je van SIV een veiligere piloot wordt?
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Henry,

Kijk even naar de DHV cijfers: de bulk van de (ernstige) ongevallen is het gevolg van overreageren, vaak gevolgd door vervolgens verkeerd reageren op de veroorzaakte stall / spin en de resulterende cravat niet kunnen oplossen.

Groet, Erwin

Henry Lemmen
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
De DHV ongevalsinformatie ken ik, alsmede die van zusterorganisaties. Maar is inmiddels aangetoond dat je van een SIV-training een veiligere piloot wordt?
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Henry,

Als je iets vindt, maak dat dan ook kenbaar.
Je weet best wat het antwoord is.

Natuurlijk bestaat er geen gecontroleerd populatie-onderzoek waarbij de vaardigheden van de piloot reproduceerbaar zijn afgezet tegen het ongevalsrisico. Net zo min als er een dergelijk onderzoek is voor de verschillende EN-klassen, om maar wat te noemen.
Dus als je graag wilt twijfelen, is er altijd een gaatje te vinden.

Maar de bulk van de ongevallen betreft verkeerde pilootreacties in situaties die je tijdens een SIV oefent. En een spreekwoord luidt niet voor niets: oefening baart kunst.

Om terug in de buurt te komen bij het onderwerp van dit draadje: uit de ongevallenstatistiek volgt daarentegen dat noodchutes meestal doen wat ze moeten doen. Wanneer dat niet het geval is, ligt dat bijna altijd aan de piloot en hoogst zelden aan technische oorzaken.

Dit is uiteraard geen reden om helemaal niet naar het materiaal te kijken:
Gezond verstand zegt dat een reserve niet mag kunnen rond stuiteren in het vak. Blijkbaar is dat bij sommige harnas/reserve-combinaties mogelijk. Fabrikanten hebben dit onderkent en beschrijven hoe dit ondervangen kan worden, zoals de link van Ronald laat zien.

Groet, Erwin

Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Grappig hoe dit draadje loopt.

Ondertussen toevallig een van de piloten ontmoet waardoor men achter de problemen kwam.

Zoals aangegeven een SIV kan geen kwaad. Zeker als de leiding daarvan besluit om eerst maar eens alle deelnemers de reserve te laten trekken voordat in de lucht de capriolen wordt uitgehaald (betreft niet nederlandse piloten en een niet nederlandse SIV onganisatie). 3 piloten van die groep kregen de reserve niet getrokken door eerder beschreven problemen (niet door bv "verkeerde trekhoek" e.d.).

Wederom, harnassen en reserve schermen ontwikkelen zich over de loop van tijd. Merk is niet belangrijk, als je nu een kleine lichte reserve neemt en een zeker harnas van een paar jaar jaar oud, is in die tijd echt geen rekening gehouden met zo'n kleine reserve !

Het verhaal is niet zo moeilijk zoals sommige het willen maken, dit item gaat alleen over bewust wording dat je materiaal op elkaar afgestemd is/blijft en het nu bekende nieuwe risico.

Henry Lemmen
Reg. nr. 55

quote:
Als je iets vindt, maak dat dan ook kenbaar.
Ik wil dit draadje niet vervuilen. Als je een SIV topic start, kom ik er uitgebreid op terug.

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website