E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » Traprelease zinvol? (Pagina 2)

Aantal pagina's: 1  2 

Auteur: Onderwerp: Traprelease zinvol?
Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
In de Handleiding wordt echter nu met geen woord gerept over correct gebruik en de risico's van een veiligheidsrelease. Vandaar deze inventarisatie.
Er wordt in de handleiding wel degelijk gerept over risico's:

quote:
Let op: ook een veiligheidsrelease ontkoppelt niet in alle gevallen automatisch. Zowel de piloot als de lieroperator moeten hierop voorbereid zijn en weten hoe ze moeten reageren op een blokkering van de lierkabel.
Er zijn vele manieren om releases verkeerd te gebruiken. Die kun je niet altijd vooraf bedenken.

Het is gebruikelijk dat de leverancier beschrijft hoe een release (correct) gebruikt dient te worden.

IP: Gelogd
Robert Beukers
Lid
Reg. nr. 18

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Robert Beukers         Wijzig/wis bericht 
Elk apparaat kan worden verbeterd en doorontwikkeld, ook een traprelease, dus aandacht (zoals dit draadje) is altijd zinvol.

Nogal triviaal dat (delen) van je uitrusting voor elke vlucht moeten worden gecontroleerd en dat de gebruiker weet hoe hij/zij er mee om moet gaan. Dat geldt zelfs voor zoiets simpels als bijvoorbeeld een stuurlijn (als je daar verkeerd mee omgaat of als hij versleten is, dan heb je ook een probleem).

Het vervelende is alleen dat nogal wat schermvliegers (ondanks hun "brevet") niet voldoende en/of niet goed zijn opgeleid en getraind (of er is te weinig "blijven hangen"). Door laksheid (niet controleren, geen handleiding raadplegen), onkunde (verkeerd gebruik) en te weinig theoretische kennis worden de meeste problemen veroorzaakt met schermvliegmateriaal. Ook met release's.

Deze uitspraak vind ik wat te stellig:
quote:
.. geen enkele concrete situatie bekend waarbij een veiligheidsrelease heeft moeten doen en gedaan heeft waarvoor hij ontworpen is ..
Als er niets (ernstigs) gebeurt wordt het meestal niet gemeld. Ik bedoel hiermee, hoe vaak is een traprelease zinvol geopend tijdens de vlucht (bij uitbreken tijdens inlieren of bij een blokkerende lijn tijdens uitvliegen)? En als het gebeurt, wordt het dan als een te melden incident gezien?
Ik heb geen idee. Misschien is het de moeite een goede enquete op te stellen en langs alle lierclubs te sturen. Getalsmatig conclusies trekken op basis van reacties op een forum dat door relatief een klein aantal mensen wordt gelezen lijkt me in ieder geval niet representatief.

N.B. Hoewel ik persoonlijk geen fan van ben van een "harde" traprelease (om dezelfde redenen als Erwin) vind ik het te kort door de bocht om op zo'n release een negatief stempel te zetten. Een echt onderzoek naar voor- en nadelen en praktijkvoorbeelden van onbedoelde en van zinvolle openingen, zou interessant kunnen zijn. Maar zonder incidenten die daartoe aanleiding geven zal de KNVvL dat niet snel doen denk ik.
Hoe dan ook, op basis van een goed onderzoek(srapport) zouden wellicht conclusies te trekken zijn. Tot die tijd verdient het gebruik van een traprelease de voorkeur bij trappen. Uiteraard onder de voorwaarde dat de gebruiker wel voldoende kennis van zaken heeft.

Seino Harbers
The Emperor of Salland.
Reg. nr. 2179

Waardering:
2
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Seino Harbers   E-mail Seino Harbers   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
VOORKOM LANGDRADIGHEID KOPPEL TIJDIG AF [Cool] [Big Grin]
Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ach, wat jammer nu weer...
Ed Revenberg
Gelderse Overland Vlieger Toldijkair
Reg. nr. 142

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Ed Revenberg   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
[Big Grin]
Winand Sitsen
Sunrader
Reg. nr. 2475

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Winand Sitsen   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Toch wel de moeite waard om in dit lijntje te benoemen.
afgelopen vliegdagen toch weer een "pre"release gehad.
Mogelijk door een aftelling. Ook werd deze release gebruikt icm een starthulp. hierdoor werden de afstanden van de release naar de riser/carabiners erg lang. Release is tegen de neus aangekomen.

Instellen en afstellen van je materiaal is belangrijk.

Aantal pagina's: 1  2 

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website