E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » Traprelease zinvol? (Pagina 1)

Aantal pagina's: 1  2 

Auteur: Onderwerp: Traprelease zinvol?
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik weet het, een staatsreligie ter discussie stellen is slecht voor je gezondheid.
Toch ga ik hier een voetje richting de brandstapel zetten.

Een metalen traprelease is bedoeld om een ongeluk te voorkomen als de kabel vastslaat bij het uitvliegen. Maar een traprelease is zelf ook een veroorzaker van ongelukken: bij een kabelbreuk kan het ding in je gezicht slaan.
Bij een tandemvlucht heeft m'n passagier dat eens met een paar tanden moeten bekopen en van meer mensen heb ik vergelijkbare nare verhalen gehoord.
Daarnaast doet, veelal door onjuist gebruik of afstelling, een traprelease niet altijd z'n werk. Een ernstig voorbeeld hiervan wordt beschreven in rapport NLD-2014-1542.

Kortom, metalen trapreleases zijn niet zonder schaduwzijde.

Gek genoeg heb ik nog nooit gehoord van een situatie waarbij een traprelease daadwerkelijk een ongeluk voorkomen heeft.
Dat kan uiteraard aan mijn beperkte kennis en ervaring liggen.

Daarom deze vraag:
  • Wie heeft een situatie meegemaakt of uit eerste hand vernomen, waarbij de traprelease een ongeluk voorkomen heeft?
Graag voorbeelden van opgetreden situaties waarbij de piloot onder z'n scherm werd uitgetrokken, maar de traprelease gelukkig deed waarvoor hij bedoeld is.

Met vriendelijke groet,

Erwin

IP: Gelogd
Marten van Eerten
De Ooievaar uit Olst
Reg. nr. 2271

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marten van Eerten   E-mail Marten van Eerten   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Een zgn. Meerbeek-release heeft mij ook al eens een bloedlip bezorgd bij een kabelbreuk. Op zich moet dat wel te verhelpen zijn door dat release aan de achterzijde van de cockpit te verbinden o.i.d..

Het zgn. pit-release (met veren; dus niet de eerste versie met magneet) heeft dit probleem niet, alleen ervaar ik dat die te snel spontaan ontkoppelt. Met het losser draaien van de veren kan dat naar mijn idee onvoldoende worden verholpen.

Een veiligheidsrelease heeft voor mij wel een paar keer een mogelijk ongeluk voorkomen en wel bij het starten met relatief sterke wind.
Eén keer bij achterwaarts starten: de kabel bleek niet vrij. Met opzetten moest ik naar het scherm lopen. Kabel kwam strak. De spontane release voorkwam dat ik ongecontroleerd de lucht in werd geparachuteerd.
Een keer bij voorwaarts starten: scherm viel half weg. Ik viel naar achteren. Ook hier: spontane release voorkwam een ongecontroleerde startsituatie.

Overigens heb ik ook eens meegemaakt dat door een vastzittende kabel de slek uit de kabel werd gevlogen, de (terug)trekkracht daardoor toenam en het Meerbeek-release niet spontaan ontkoppelde; althans niet voor het moment waarop ik vanwege de toegenomen terugtrekkracht weer snel naar de lier terugdraaide om vervolgens zelf te ontkoppelen.
In zoverre ben ik geneigd te denken dat je ook zonder veiligheidsrelease verantwoord zou moeten kunnen traplieren.

Gr.

Marten

Peter Kawlath
Lid
Reg. nr. 895

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Peter Kawlath   E-mail Peter Kawlath   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
pitrelease ist in neuer version in Bearbeitung,
Spontanrelease ist dann ausgeschlossen.

Winand Sitsen
Sunrader
Reg. nr. 2475

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Winand Sitsen   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
een waardevolle bespreking Erwin, Ik heb zelf in het leren vliegen mijn release in het begin te slap afgesteld gehad. Ik was hierdoor (mijn gevoel) scherper in de start en bezig met de controle van scherm en mijn positie van mijn lichaam ten opzichte van de lierkabel en de krachten die bij de start op jezelf als vlieger worden uitgeoefend.
Ook bij "minder goed gaande starts" heb ik het als prettig ervaren dat mijn release opende. Ik heb in die gevallen mijzelf de schuld gegeven omdat ik de controle over het scherm of mijn positie t.o.v. de krachten niet goed was. Mijn gevoel is dat ik hiermee wel enkele starts heb gemist door met de voetjes op de grond te blijven en niet een paar meter door de lucht ben getrokken.
Ik vlieg met een "Zwiep release" de kleine versie. hierbij moet je wel opletten dat de lussen lang genoeg zijn. Afgelopen presentatie van Michael Nesler, was wel een eye- openen over o.a. het belang van de afgestelde afstand tussen de risers.

Rick van der Sloot
Lid
Reg. nr. 2061

Waardering
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Rick van der Sloot     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Lastige vraag stelling, hoe weet dat je er iets voorkomen is?
Een schuldige aanwijzen na een incident is veel gangbaarder.

Maar zoals je zelf ook al zegt verkeerd gebruik kan de werking van een veiligheids systeem beperken.

Een Meerbeek veiligheids-release is juist zo gemaakt om incidenten na kabelbreuk te beperken.
Het release is juist breder gemaakt (tov het eerder gangbare zwiep-release) om dichter op de karabiners gemonteerd te worden (met korte lussen oid dus). Tevens zorgt de breedte ervoor dat door de trek-kracht van de kabel de karabiners niet naar elkaar toe worden getrokken.
Gebeurt dit wel en valt de trekkracht spontaan weg dan schieten de karabiners weer naar buiten en lanceert het release richting piloot/passagier.

Dit komt ook voor bij de gangbare buisjes releases. Met als gevolg bloedende lippen e.d. door de harp-sluiting.

Dus voornaam monteer een veiligheids-release altijd zo dicht mogelijk tegen de karabiners aan. Bij de meeste harnassen moet je redelijke kapriolen uithalen om met je hoofd in de (denkbeeldige) lijn te komen van de karabiners.

Korte verbindingen zorgen er ook voor dat bij het uitvliegen het release minder kan roteren in de richting van de kabel (dus mooi recht voor de piloot blijft zitten). Dit waarborgt weer beter dat er een dwars kracht ontstaat bij een vast slaan van de lijn.

Ander punt van aandacht is het aankoppel-punt aan de kabel/chute. Bij voorkeur een stalen ring met een stevige 'draad'-dikte, alternatief een dik koord.
Je ziet ook wel eens een lus gemaakt van dyneema (stuk lierlijn), dit kan ook voor problemen zorgen. Zowel spontane releases als niet ontkoppelen wanneer het wel nodig is.

Heb eens een serie spontane releases gehad, waarvan hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was, een lus van relatief dun dyneema en een zwiep-release met niet iets teveel tolerantie.
Bij een gesloten release was er toch nog een 1-1.5mm speling aanwezig tussen de delen.
Bij verhoogde trek-kracht kan een dunne lijn zich dan in die spleet gaan wurmen en zo het release doen openen.
Na het monteren van een dunne ring die de ruimte opvult, lijkt het probleem nu verholpen.

Denk dat het belangrijk is dat je systemen juist gebruikt.
Dat geld voor alle releases, heb zelf ook problemen gezien/ondervonden bij buis-relaeses en indepence release door verkeerd gebruik/sluiten.
Maar bijvoorbeeld ook het type lier, trappen met een Koch Lier zonder slappe lijn constructie kan zoals in het rapport staat de aanleiding zijn van een ongeval.

Als ik traplier blijf ik in ieder geval een trap-release gebruiken. Bij andere releases kun je alleen maar hopen dat er een kabelbreuk optreedt (evt door een kap-installatie) wanneer het spul echt in 1 keer vastslaat.

Henry Lemmen
Heute fliegen nur Profis und Holländer
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Een metalen traprelease is bedoeld om een ongeluk te voorkomen als de kabel vastslaat bij het uitvliegen. Maar een traprelease is zelf ook een veroorzaker van ongelukken: bij een kabelbreuk kan het ding in je gezicht slaan.
Ik heb nooit goed begrepen waarom een traprelease (veiligheidsrelease) terug kan springen/veren. En als dat al gebeurt, dan begrijp ik niet dat het in je gezicht slaat. Immers de release is bevestigd aan de harnascarabiners van de risers. Die zitten lager dan je gezicht. Overigens begrijp ik het wel als de release op gezichtshoogte van de passagier zit bij een tandem.

Een (trap)release kan alleen terugslaan als er tussen de release en het harnas iets zit wat rek heeft en er ontkoppeld wordt (of kabelbreuk) bij volle lierkracht. En wat is dan verantwoordelijk voor de rek? Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Ik ben ervan overtuigd dat een veiligheidsrelease over het algemeen haar werk goed doet en mogelijke ongevallen voorkomt. Maar dat is moeilijk aantoonbaar omdat je geen controlesituaties hebt. Wel weet ik dat in het verre verleden regelmatig problemen ontstonden als men ging traplieren zonder automatische release. De lierinstallaties hadden nog niet het huidige veiligheidsniveau. Bij het uitvliegen en een kabel die vastslaat, draait de piloot direct 180 graden en moet dan heel snel ontkoppelen om niet verder in problemen te komen.

Dus het zou kunnen dat met de huidige lieren een veiligheidsrelease minder vaak noodzakelijk is of geactiveerd wordt. Maar minder vaak is niet nooit.

Om te voorkomen dat een veiligheidsrelease terugslaat, kun je een touwtje van de juiste lengte aanbrengen en bevestigen aan je beenbanden. Dat voorkomt omslaan van de release.

Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
De tussenstand van wat ik heb kunnen inventariseren is nu:
  • 4x heeft een veiligheidsrelease geleid tot klein letsel in het gezicht.
    (1x daarvan overigens aan een oog, dus dat had goed mis kunnen gaan)
  • 1x heeft een veiligheidsrelease geleid tot ernstig letsel (afgebroken tanden tandempassagier - voorval #2939).
  • 1x is een veiligheidsrelease niet ontkoppeld terwijl dat juist de situatie had moeten zijn waarbij dat wel had moeten gebeuren (rapport NLD-2014-1542).
  • Enkele keren heeft een veiligheidsrelease ontkoppeld bij een start wat eigenlijk wel goed uitkwam.
Maar blijkbaar is zelfs bij een senior lid van de veiligheidscommissie geen enkele concrete situatie bekend waarbij een veiligheidsrelease heeft moeten doen en gedaan heeft waarvoor hij ontworpen is (behalve NLD-2014-1542, maar daar ging het dus verkeerd).

Ik formuleer dit bewust wat prikkelend om reacties uit te lokken met concrete voorbeelden die wellicht een ander beeld geven.

quote:
Ik heb nooit goed begrepen waarom een traprelease (veiligheidsrelease) terug kan springen/veren. En als dat al gebeurt, dan begrijp ik niet dat het in je gezicht slaat. Immers de release is bevestigd aan de harnascarabiners van de risers. Die zitten lager dan je gezicht.
De release wordt door de kabel schuin naar beneden getrokken en dus schiet de release schuin omhoog terug op het moment dat de kabel breekt. Een brede release met korte lussen zal de afstand van de terugslag wellicht verminderen, maar volgens mij is de enige afdoende methode de release te borgen. De vraag is echter: waarom deze trucendoos als voor de veiligheid eenvoudigere oplossingen zijn, zoals het afzien van die metalen constructies die enkel bedoeld zijn voor situaties die misschien in theorie bestaan maar in de praktijk blijkbaar niet (meer) voorkomen...

quote:
Een (trap)release kan alleen terugslaan als er tussen de release en het harnas iets zit wat rek heeft en er ontkoppeld wordt (of kabelbreuk) bij volle lierkracht. En wat is dan verantwoordelijk voor de rek? Daar ben ik nieuwsgierig naar.
De lijnen, risers en banden.

Groet, Erwin

Guido Louman
paraglideaddict
Reg. nr. 155

Waardering:
4
Icon 2 Geplaatst op      Gegevens van Guido Louman   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik ken ook een ervaren piloot wiens vrijwel nieuwe traprelease tijdens het oplieren uiteen spatte... gelukkig droeg hij op dat moment een integraalhelm.

Onderzoeksrapport Incident 10 jul 2010 te Lopik.

Henry Lemmen
Reg. nr. 55

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Henry Lemmen   Homepage van de auteur   E-mail Henry Lemmen   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
De release wordt door de kabel schuin naar beneden getrokken en dus schiet de release schuin omhoog terug op het moment dat de kabel breekt.
Waarom? Ik zie geen reden waarom de release terugkomt nadat het schuin naar beneden is getrokken. Natuurwetten kunnen dit niet zomaar verklaren. Wellicht is de reden een frontcontainer waar de release op ligt?
Marten van Eerten
De Ooievaar uit Olst
Reg. nr. 2271

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Marten van Eerten   E-mail Marten van Eerten   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Waarom? Ik zie geen reden waarom de release terugkomt nadat het schuin naar beneden is getrokken. Natuurwetten kunnen dit niet zomaar verklaren. Wellicht is de reden een frontcontainer waar de release op ligt?
Door de trekkracht aan een release worden de carabiners iets naar voren getrokken. Harnas en piloot komen daardoor iets omhoog. Bij een spontane release schieten de carabiners weer naar achteren met de kracht van het totaalgewicht van de piloot c.a. (die met het releasen weer iets naar beneden gaat). Het geheel van scherm-lijnen- piloot+harnas c.a. vormt a.h.w. één grote catapult. Dat heeft dus niets te maken met een veronderstelde elasticiteit bij de bevestiging van een release aan de carabiners (iets dat mij overigens zeer onwenselijk lijkt).

Gr.

Marten

Winand Sitsen
Sunrader
Reg. nr. 2475

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Winand Sitsen   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
quote:
Rick vd Sloot: Maar zoals je zelf ook al zegt verkeerd gebruik kan de werking van een veiligheids systeem beperken.
Zelfs bij de aanvang van de vlieg dag kom je tijdens de controle problemen tegen die tot een ernstig incident hadden kunnen lopen. Het zijn waarnemingen bij derden die door mij ter lering wel werden vastgelegd. Er is volgens mij wel een melding geweest om de bussen van de release vast te zetten met lock-tide.
Dit is op de zelfde dag een vlieger met een grote en mijn eigen kleinere release. fototjes lukt hier niet daarom ff een linkje om ze te downloaden. tot 30/3
WeTransfer

Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
De score is inmiddels:
  • 6x heeft een veiligheidsrelease geleid tot klein letsel in het gezicht.
    (1x daarvan overigens aan een oog, dus dat had goed mis kunnen gaan)
  • 1x heeft een veiligheidsrelease geleid tot ernstig letsel (afgebroken tanden tandempassagier - voorval #2939).
  • 1x is een veiligheidsrelease niet ontkoppeld terwijl dat juist de situatie had moeten zijn waarbij dat wel had moeten gebeuren (rapport NLD-2014-1542).
  • 1x een release die uit elkaar is gespat (rapport Lopik 10 juli 2010).
  • Minstens 1x waarbij er ernstige defecten zijn (foto's Winand, in een ander draadje wordt over meer van dit soort situaties gesproken).
  • Enkele keren heeft een veiligheidsrelease ontkoppeld bij een start wat eigenlijk wel goed uitkwam.

Maar nog steeds geen enkele concrete situatie waarbij een "veiligheidsrelease" heeft moeten doen en gedaan heeft waarvoor hij ontworpen is!

De directe aanleiding voor dit onderzoekje was de volgende stelling in het nieuwe Handleiding Veilig Lieren:
"Bij het traplieren is het de facto verplicht een veiligheidsrelease te gebruiken."

Ik denk dat die stelling wel enige nuance verdient.
Om het voorzichtig uit te drukken.

Met vriendelijke groet,

Erwin

Henry Lemmen
Reg. nr. 55

Je score is gebaseerd op meldingen. Uitgaande van de veronderstelling dat vele voorvallen of situaties niet worden gemeld, heeft de score maar een zeer beperkt waarde, zo mogelijk geen waarde. Met uitzondering van de feitelijke constatering dat de release voor problemen heeft gezorgd.

Je onderzoek is vergelijkbaar met een onderzoek naar de veiligheidswaarde van ABS bij een auto. Iedereen voelt aan dat ABS de veiligheid dient, maar je kunt nooit in de praktijk aantonen in hoeveel gevallen het gebruik van ABS een ongeval heeft voorkomen.

De traprelease is blijkbaar toch echt ontstaan uit een behoefte om veilig(er) te kunnen traplieren. Je mag aannemen dat er in de periode voor de traprelease vervelende voorvallen hebben plaatsgevonden bij het traplieren. Ik heb ze ook zien gebeuren.

Gerard Boersma
Lid
Reg. nr. 579

Waardering:
3
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Gerard Boersma   E-mail Gerard Boersma   Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ik ben het helemaal met Henry eens. Doe al zo’n 14 jaar aan traplieren. Ongeveer drie keer bij het terugvliegen spontaan ontkoppeld vanwege problemen: kabel slaat vast of zo.
Stel 1 keer in de vijf jaar zo’n gebeurtenis. In Nederland 120 (gok) trapliervliegers. Dat betekent ongeveer 24 keer per jaar dat een piloot geen kapriolen hoeft uit te halen om niet in de grond geboord te worden.
Lijkt me toch een mooie opbrengst, die opweegt tegen een paar beschadigde tanden.

Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Eens hoor.

In de Handleiding wordt echter nu met geen woord gerept over correct gebruik en de risico's van een veiligheidsrelease. Vandaar deze inventarisatie.
En eerlijk gezegd ben ik best verrast over het aantal incidenten dat opborrelt.

Dus vandaar mijn pleidooi voor een nuancering in een volgende versie van de Handleiding Veilig Lieren, bijvoorbeeld: benoemen dat een veiligheidsrelease alleen werkt bij correct gebruik, de release moet geregeld geïnspecteerd worden, er moet gelet worden op borging en zeker bij tandems moet een risico-afweging gemaakt worden.
En wellicht dat iemand n.a.v. de incidenten een eureka moment heeft voor een veiligere veiligheidsrelease.

De VC leest mee, dus dit gaat vast goed komen. [Smile]

Met vriendelijke groet en dank voor de reacties,

Erwin

Aantal pagina's: 1  2 

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website