E-Lijn

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie
mijn gegevens | ledenlijst inloggen | registreren | zoeken | vragen? | index
  Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
» E-Lijn   » Vliegen   » Veiligheid   » Ben je te vinden?

Auteur: Onderwerp: Ben je te vinden?
Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 3 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ben je terug te vinden na een onvrijwillige/slechte landing? Of gewoon geland buiten bereik van het netwerk van je mobiele telefoon?
Waar ik nu ben, zijn ze al een paar dagen opzoek naar een jong stel die met een klein vliegtuigje op stap gingen..

Zelf vloog ik tot voorkort zonder tracker.
Omdat ik al enkele malen werd geconfronteerd met plekken zonder telefoon signaal ben ik gaan rond kijken naar aanvullende oplossingen. Ze zijn er inmiddels al een tijdje.

Hangt wel een prijskaartje aan en zijn soms ook te huur. Prijs van het apparaat is een, abonnement is een tweede kosten plaatje!

Inreach bever.nl Inreach Garmin
SPOT Bever.nl SPOT website

Zelf heb ik nu enkele weken de SPOT, bevalt goed.
Bij mij werd de keuze uiteindelijk bepaald door het financieele plaatje.
Koos voor Plan (de goedkoopste) met de 10 minuten trace. Nog een redelijk grote zoekcirkel, maar als na onvrijwillige/slechte landing de SPOT nog werkt, gewoon de laatste positie. Wel ook tracking activeren (niet alleen aanzetten) !

-
Nadeel SPOT geen terugkoppeling over wel/niet ontvangst bericht! Alleen voorgedefinieerde berichten te versturen. Website om die berichten aan te passen (kan je per trip definieren) is bijna OK. bv SOS info is (nog) niet per trip geregeld (om bv de betreffende trip organisator in te zetten). Ze doen "moeilijk" over de te gebruiken accu's/batterijen in de gebruiksaanwijzing. Voor de omstandigheden waarin ik vlieg blijken de oplaadbare batterijen van de Ikea prima te voldoen. Onder extremere omstandigheden kan ik me een andere keus voorstellen.

-
Inreach is overgenomen door Garmin, is nu een uitgebreid apparaat incl navigatie, maps e.d. geworden.
Voordeel berichten verkeer 2 kanten op ! Dus je kan ook een bericht van de hulp organisatie terug krijgen. Ter plekke kan een bericht aangemaakt worden.
Kreeg uit plaatje ook de indruk dat de sateliet dekking ook groter(/anders) is dan bij de Spot.
Plan is per maand af te sluiten, maar dan nog aan de prijs (geen duidelijk verhaal trouwens).

Heb je het nodig en wat heb je er voor over?
Of zou je als je met een georginiseerd tripje meegaat er een mee moeten krijgen (tegen vergoeding natuurlijk)?

IP: Gelogd
Erwin Voogt
Lid
Reg. nr. 2317

Waardering:
5
Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Erwin Voogt   Homepage van de auteur     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Vanzelfsprekend hebben dergelijke apparaten nut.

Maar het lijkt er vaak wel op dat al die gadgets de plek van gezond verstand en zelfredzaamheid inpikken.
Illustratief is dat de ANWB alarmcentrale belscripts heeft voor hulp aan mensen van wie de navigatie is uitgevallen.
Een heel naar voorbeeld is de meisjes die enige tijd terug Panama vermist en overleden zijn, hoogst waarschijnlijk omdat ze zijn gaan wachten op hulp die (door domme pech) niet kwam, in plaats van dat ze zichzelf (tijdig) in veiligheid hebben gebracht.

Ik blijf dan ook van mening dat de veiligheid bij paragliding gebaat is bij meer aandacht voor de piloot dan voor het materiaal.

Zou een brevet 2 eis ook niet moeten zijn dat je in staat bent met pakzak zeg 100 hoogtemeters te lopen binnen een half uur?
En zou brevet 3 niet moeten betekenen dat je een SIV gevolgd moet hebben en minstens 400 hoogtemeters moet kunnen lopen in een uur, met je pakzak? Nou vooruit, anderhalf uur dan...
Of een basis alpinisme cursus als onderdeel van B3 Berg?
Want is het niet reëel dat iemand die overland gaat vliegen en dus op onverwachte plekken terecht kan komen, een beetje fit moet zijn en, bij B3 Berg, wat kennis moet hebben van alpinisme?

Fitte piloten hebben minder kans op blessures en letsel.
Of om mijn dooddoener weer uit de kast te halen: een abonnement op de sportschool vergroot de veiligheid meer dan een abonnement op spot.

Groet, Erwin

Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Ja en nee.

De zelfredzaamheid blijft op plaats 1 staan, geen enkel misverstand. De noodknop voor (heli)hulp zit er ook op, maar dat is niet de enige knop. Er zijn nog meer om een (door jou zelf voorgeprogrammeerde) boodschap te versturen. Per sms (kost wat) en/of aan een of meerdere e-mail adressen(bij spot gratis).

Maar nog praktischer een trace, dan kan je zien waar de piloten uithangen. En kan je eventuele retreive de groep volgen en de gelande piloot oppikken.

Met overland gaan raak je snel uit beeld, zoals eerder aangegeven is er, na een landing, niet altijd een telefoon bereik om aan te geven dat alles OK is (c.q. waar je bent). Als niemand daarvan wakker ligt is dat natuurlijk geen probleem. Als je meisje of vriendje (of gids) na donker ongerust wordt... Hoeven ook niet gelijk de hulptroepen ingeroepen te worden, omdat ze kunnen zien dat je aan het terugwandelen bent...

Een van je boodschappen zou kunnen zijn: Ik ben OK, blijf hier en ga morgen verder.

Dus voor mij is het nu, waarom niet, de optie is er. Nu ik de Spot toch heb, neem ik deze bv. ook mee met uitgebreide wandelingen in den vreemde.

p.s. afgelopen jaar waren we aan het vliegen op een superdag. Doordat 1 van de piloten met een Inreach vloog, konden we zien waar de groep vloog (ook buiten zicht en zonder ze via de radio te stalken!) en konden we ze binnen 15 minuten na landen oppikken. O ja dat was 160km van de start weg [Big Grin]

Rene van der Heide
Kijken is ook leuk.
Reg. nr. 630

Waardering:
2
Icon 10 Geplaatst op      Gegevens van Rene van der Heide     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Gelukkig vlieg ik alleen in apekuttenveen en boerenkoolstronkradeel.

[Big Grin] [Big Grin]

Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 1 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
En land je bij een treinstation om zo weer naar huis te komen [Razz]
Hans Veldman
Lid
Reg. nr. 783

Icon 11 Geplaatst op      Gegevens van Hans Veldman     Stuur een privé bericht       Wijzig/wis bericht 
Het voorbeeld dat ik aanhaalde. De zoektocht is gestopt na twee weken en veel inspanning van de zoekers.

Nou is natuurlijk wel de vraag of onder de omstandigheden waar zij vlogen de tracker communicatie met de sateliet wel goed gegaan zou zijn. Wij vliegen normalieter niet onder die omstandigheden.

Plaats een nieuw onderwerp  Stuur een reactie Sluit discussie   Interessant onderwerp   Verplaats discussie   Wis onderwerp Vorig onderwerp   Volgend onderwerp
 - Printer-vriendelijk beeld
Kies een forum:

Contact | Website